TIPS MERAWAT DENGGI BERDARAH

Baru-baru Univeriti Putra Malaysia telah memperkenalkan daun betik muda sebagai alternatif untuk merawat demam denggi. Demam denggi merupakan demam yang merbahaya jika tidak dikawal dengan betul. Tanda-tanda demam denggi ialah demam yang tinggi suhu sehingga melebihi 40 celcius, muntah-muntah, cirit birit, lenguh dan bisa seluruh badan, bintik-bintik merah di kulit, tiada selera makan dan kelur darah dimana-mana rongga seperti lubang hidung atau faraj.

Baru-baru ini negara kita telah dilanda musim panas yang melampau dan berpanjangan. Disebabkan fenomena sedemikian, wabak demam denggi semakin menular. Jadi penyelesaiannya UPM telah menjumpai satu kaedah baru untuk meningkatkan platlet darah dengan pantas. Inilah resepi cara-cara membuat jus betik. Rasanya memang pahit tak ingat tetapi ubat mana ada sedapkan.. telan je lah

Selain itu korang boleh mencuba sup ketam (paberet ku ini) tapi dengan syarat jangan masuk garam. Nanti tak jadi ubat. Tak tau kenapa. Mak saya masa adik-adik-adik saya kena demam denggi dia masakkan ini. Terkulat-kulat derang habiskan. 

Tetapi jika ingin menambah alternatif lain, anda juga boleh klik link ini.

1 comments:

  1. makasih ya infonya sangat menginspirasi ya...
    dan ini memberikan ilmu baru .. oya kalau untuk tips merawat kaos kaki muslimah seperti apa ya..
    salam sukses

    ReplyDelete

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in