CARA BERPANTANG SELEPAS KEGUGURAN KANDUNGAN

Keguguran kandungan seawal 2 bulan adalah disebabkan rahim lemah dan tidak kuat untuk menampung berat janin, pembentukan janin tidak sempurna, jangkitan kuman, kelainan pada rahim dan mempunyai masalah kesihatan tertentu seperti kencing manis, darah tinggi, sakit jantung dan obesiti. Gaya hidup yang tidak sihat juag menyumbang pada keguguran kandungan.

Apabila anda telah disahkan oleh doktor mengenai keguguran kebiasaannya anda akan melalui proses mencuci rahim bagi mengelakkan janin tertinggal di dalam rahim. Risiko kandungan tertinggal di dalam rahim ialah jangkitan kuman atau tumpah darah.

Sebenarnya cara berpantang selepas keguguran kandungan lebih susah berbanding berpantang selepas melahirkan kerana ia melibatkan emosi ibu dan sisa janin di dalam rahim. Pada waktu ini, sokongan suami dan keluarga terdekat sangat membantu.

Sebaik sahaja selesai proses mencuci rahim selesai, ibu perlu memakai stokin tebal dan mengikat rambut seperti orang berpantang seperti biasa. Ini kerana dikhuatiri angin meroyan akan masuk ke dalam badan. Risiko angin meroyan masuk kedalam tubuh ialah ibu akan rasa bisa-bisa seluruh badan, berhalusinasi (beranggapan bayi masih ada lagi di dalam rahim) dan rahim akan sakit rasa seperti berdenyut-denyut. Dari segi pemakanan juga perlu dijaga seperti jangan minum ais, jangan makan sayur-sayur sejuk (nangka, kangkung, kobis dan lain-lain).

Angin gugur atau angin jahat akan berada di dalam tubuh ibu tadi sehingga ibu melahirkan anak yang seterusnya. Barulah ia akan pulih sepenuhnya. Jadi jangan ambil mudah berpantang selepas keguguran. Kelak merana badan. Selalunya disyorkan berpantang selama 44 hari termasuk berjimak dengan suami.

Antara set berpantang yang sesuai untuk ibu tersebut ialah:


Set Berpantang selepas keguguran

Vitalea - Di lengkapi dengan 23 mineral dan vitamin yang penting untuk tubuh untuk mengekalkan kesegaran tubuh. Membantu mempercepatkan penghasilan darah merah akibat kesat keguguran dan mengelakkan daripada wajah lesu pucat tidak bermaya.

B-Complex - Dikenali sebagai anti tekanan dan mengelak ibu daripada terkena angin meroyan. Ia juga membantu membentuk sel darah merah. Selain itu, ia juga sebagai agen penukar makan kepada tenaga.

Sustained Released VitaC - Memperbaiki sel-sel yang rosak dan dikenali sebagai antioksidant yang paling konsisten. Sebagai agen merawat kulit wajah dan tubuh dengan membekalkan kolagen secara semulajadi. Ia juga meningkatan sistem pertahanan badan daripada terkena sebarang penyakit.

Zinc Complex - Zinc adalah agen yang terbaik dalam menyembuhkan luka dalaman dan luaran. Gamat adalah haiwan yang mempuyai zinc yang tinggi sebab itu sesiapa yang menjalani pembedahan amat digalakkan. Walaubagaimanapun, gamat asli hanyir sebagai alternatif anda boleh mengambil Zinc Complex dalam bentuk tablet.

Energizing Soy Protien (ESP) - Sejenis protien soya yang membantu menghasilkan sel-sel yang sihat dan mencantikkan kesan luka. Ia juga berperanan dalam menguatkan rahim yang telah terluka. Ia juga alternatif untuk menyerikan wajah dan ingin kuruskan badan.

Berminat? Anda boleh membelinya secara online disini:


Jika anda ingin membeli set keguguran dengan harga kasih sayang, sila hubungi saya di:

016-6684862
Ain Ridzuan

2 comments:

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in