6 PUNCA MASALAH HAID TIDAK TERATUR

Assalamualaikum wbt. Salah satu punca susah mendapat zuriat ialah haid tidak tidak teratur. Datang 2-3 bulan sekali dan ada yang tanpa henti. Keadaan ini amat menyukarkan kerana kita tidak tahu bilakah ovulasi sedang berlaku. Mengetahui masa ovulasi adalah sangat penting bagi pasangan yang inginkan zuriat. Ovulasi ialah tempoh telur/ovum keluar dari kilang ovari untuk di senyawakan. Tambahan pula ovulasi hanya berlaku selama 3 hari dalam satu tempoh kitaran haid.

masalah haid tidak teratur

Bagi mengatasi masalah ini jom kita nengok apakah masalah penyebab haid tidak teratur :

  • Amenorrhoea - Seseorang wanita yang tidak pernah datang haid pada umur 16 tahun atau haid berhenti sekurang-kurangnya 3 bulan tetapi tidak mengandung. Ia bukan penyakit tetapi ia di mungkin disebabkan oleh tekanan perasaan, terlebih bersenam, gangguan pola pemakanan (seperti anorexia), masalah hormon makan dan PCOS. Rawatan Amenorrhoea ialah dengan mencari punca masalah tersebut. Contohnya terlalu kuat bersenam, anda perlu kurangkan aktiviti bersenam. Jika mempunyai masalah berat badan, anda perlu mengurangkan berat badan. Gaya hidup perlu di ubah.


  • Oligomenorrhoea - Haid datang dalam kitaran 35-90 hari (kitaran normal 28 hari). Ini di sebabkan pengambilan pil hormon perancang dan ia berlaku kepada wanita yang menyusukan anak anak kerana hormon prolaktin tinggi di dalam badan. Pesakit PCOS juga mempunyai Oligomenorrhoea. Kebanyakkan remaja mempunyai masalah ini sebelum kitaran haid betul-betul tetap. Keadaan ini tidak membahayakan kerana hanya berkaitan keseimbangan hormon. Apabila berhenti mengambil pil perancang atau menyusukan anak, insyallah haid pasti normal.


  • Ovari pra-matang - Kilang Ovari berhenti mengeluarkan telur/ovum sebelum sampai waktunya. Contohnya, seorang wanita yang berusia 25 tahun tidak datang haid kerana Ovarinya telah menapous. Keadaan ini agak menakutkan bagi wanita yang inginkan cahaya mata. Jangan tidak percaya ovari juga boleh tua sebelum waktunya. Proses kehamilan agak sukar tetapi masih boleh di cuba dengan cara lain. Doktor selalunya akan memberikan pil hormon estrogen dan hormon-hormon lain bagi membantu ovari wanita mngeluarkan telur seperti biasa. 
fibroid dalam rahim


  • Fibroid rahim - Fibroid rahim adalah tumor tetapi bukan kanser. Ia selalu terjadi kepada wanita yang pernah melahirkan anak. Ia terjadi disebabkan terdapat darah haid tidak habis keluar atau darah nifas yang tidak di keluarkan dengan habis semasa proses berpantang. Ada wanita walaupun mempunyai fibroid masih lagi boleh mengandung tetapi ada sesetengah wanita tidak boleh hamil secara semulajadi. Tanda-tanda fibroid rahim ialah haid yang berpanjangan dan sakit senggugut yang kuat. Selalunya rawatan yang di cadangkan ialah dengan pemberian ubat melegakan kesakitan, melambatkan atau menghentikan pertumbuhan fibroid. Pembedahan juga boleh di lakukan untuk membuang fibroid.
period tidak teratur di sebabkan ketumbuhan di dalam rahim



  • Endometriosis - Ia berlaku apabila tisu yang biasanya tumbuh di dalam rahim tetapi ia berkembang di luar rahim. Endometriosis menyebabkan kesakitan sebelum dan semasa awal period. Endometriosis juga boleh menyebakan kemandulan. Antara rawatan yang di syorkan ialah pil tahan sakit, pil hormon atau pembedahan. Walaubagaimanapun bagi pasagan yang mahukan cahaya mata rawatan secara IVF (persenyawaan in vitro) boleh membantu meningkatkan tahap kesuburan wanita.


  • Dysmenorrhoea - Mempunyai sengugut yang teruk. Walaubagaimanapun ia tidak serius tetapi masih perlu di beri perhatian kerana di takuti berlaku di sebabkan jangkitan, endometriosis atau sista ovari.

Pendek kata masalah haid tidak teratur ini banyak di sebabkan oleh masalah hormon dan gaya hidup yang tidak sihat. Antara pencegahan yang boleh boleh kita sebagai boleh lakukan untuk mengelakkan sebarang masalah ialah:

  • Jaga kebersihan alat sulit. Elakkan daripada memakai pencuci wanita terlalu kerap kerana ia akan mematikan flora dan fauna di situ.
  • Jangan buat teknik douching (menyebur air masuk ke dalam vagina).
  • Amalkan pemakanan yang sihat seperti buah-buahan, sayur-sayuran.
  • Elakkan pemakanan yang bersifat hormon seperti ayam moden, daging lembu import, soya GMO dan pelbagai lagi kerana makanan ini menyebabkan kecelaruan hormon semakin bertambah dan ketumbuhan semakin membesar. Seelok-eloknya makan sumber protien seperti ayam kampung, ikan sungai, daging lembu yang tidak di cucuk dengan ubat hormon. 
  • Elakkan makanan segera kerana ia mempunyai kandungan garam dan bahan perisa yang tinggi
  • Mengambil vitamin yang boleh membantu menstabilkan kembali hormon.

Untuk khidmat rundingan tetang vitamin, anda boleh hubungi saya di:

016-6684862
Ain Ridzuan

Terima kasih

6 comments:

  1. Pernah mengalami kitaran haid tidak teratur semasa zaman remaja, kadang2 sebulan 2 kali, kadang2 sekali 2 bulan...Alhamdulillah, selepas berumahtangga dah takde masalah lagi...

    ReplyDelete
  2. ya Allah takutnya baca bab ovari menopause sebelum masanya tu T.T

    ReplyDelete
  3. Dulu pun kitaran haid saya tak teratur. Alhamdulillah sekarang dah normal

    ReplyDelete
  4. saya suka tips nih, baru tahu macam macam

    ReplyDelete
  5. Here's a list of Natural Remedies to cure Upset Stomach and guide on how to get rid of diarrhea fast.

    ReplyDelete
  6. Thank you for sharing this valuable blog.
    Looking for best refrigerator services in Belgaum, Karnataka? you will get only fastest services from Parami Home Appliance. We have lots of happy & satisfied costumers in all cities and locations in Karnataka. Our expert technicians deals in all brands, models of Geyser. https://paramihomeservice.com/appliance-repair-belgaum.php

    ReplyDelete

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in