CARA MANDI WAJIB LEPAS BERSALIN - WILADAH DAN NIFAS

Ibu mengandung dan bakal melahirkan anak patut tahu tentang mandi wajib selepas bersalin. Bagi orang Islam adalah WAJIB untuk mandi hadas besar ini supaya amalan kita di terima Allah. Ada juga sesetengah ibu yang telah melahirkan anak 5 orang tidak tahu adanya mandi wajib lepas bersalin.

Mandi wajib selepas bersalin terbahagi kepada dua iaitu:

Wiladah: Mandi wajib selepas melahirkan bayi samada secara normal atau pembedahan. Maknanya bila bayi keluar je dari perut ibu, WAJIB terus mandi wajib. Jika bersalin normal pada waktu pagi, petang dah boleh mandi Wiladah.

Niatnya: 

"Sahaja aku mandi wajib Wiladah kerana Allah Taala"

Ratakan air keseluruh badan.

Nifas: Mandi wajib setelah darah nifas berhenti. Tempoh darah nifas keluar paling lama adalah 60 hari. Jika darah nifas keluar lebih daripada 60 hari ia dikira sebagai darah Istihadha. Mandi Nifas wajib dilakukan walaupun hanya setitis darah nifas. Jika darah nifas tidak keluar memadailah hanya Mandi wiladah sahaja dan perlu solat seperti biasa selepas bersalin. Tetapi jika darah nifas keluar setelah hari yang ke10 selepas melahirkan anak anda perlu berhenti seketika dari mengerjakan solat.

Jika anda keguguran perlu mandi nifas. 

Niat:

"Sahaja aku mandi Nifas kerana Allah Taala"

Ratakan air keseluruhan badan.

44 comments:

  1. mandi wajib perlu dibuat dengan tertib agar mandi wajib itu sah.

    ReplyDelete
  2. Info yang sangat bagus sebab masih ada juga ibu-ibu yang tidak tahu tentang mandi wiladah ~
    Jom Lawat Blog Raikankasih

    ReplyDelete
  3. Kepentingan mandi wajib ini harus lah kita ketahui kerana ianya merupakan syarat kita boleh mengerjakan sembahayang dengan bebas dari hadas besar dan kecil. Terima kasih telah berkongsi informasi ...

    ReplyDelete
  4. Bab mandi wajib ni takleh ambil mudah. Kena ikut tertib.

    ReplyDelete
  5. info yang bagus. terima kasih

    ReplyDelete
  6. Terima kasih atas perkongsian ini. Meang masih ada segelintir ibu-ibu yang tidak tahu cara mandi selepas melahirkan anakn ini. Semoga perkongsian ini dapat memberikan panduan untuk mereka.

    ReplyDelete
  7. info menarik, kadang2 mungkin ada yg terlepas pandang atau mungkin ada yg belum tau pasal ni..

    ReplyDelete
  8. As slm.. nk tnya.. mcmna sekiranya sy x tahu kna mndi wiladah slpas keguguran... sbb sy dh hmpir 13hari slpas keguguran.. masih boleh mandi wiladah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam w.b.t.. Jika tidak tahu tidak mengapa tetapi jika tahu dan disengajakan meninggalkannya adalah berdosa. Puan boleh mandi nifas jika darah nifas telah kering.

      Delete
    2. Akum,saya x tahu pn kena mandi wiladah...saya dh bersalin 5x.yang saya tahu mandi nifas je....mak saya xde g yg jaga sy mak mntua.dia pn x prnh bgth...mcm mslh sy ni mcm mn tu...

      Delete
    3. Akum,saya x tahu pn kena mandi wiladah...saya dh bersalin 5x.yang saya tahu mandi nifas je....mak saya xde g yg jaga sy mak mntua.dia pn x prnh bgth...mcm mslh sy ni mcm mn tu...

      Delete
  9. Assalammualaikum wbt..sy nk tanya ..kalau selepas pembedahan kandungan luar rahim..sy perlu mandi wajib ke..??

    ReplyDelete
  10. boleh la suruh bini baca nih.

    ReplyDelete
  11. Saya sudah bersalin dan darah nifas sudah berhenti, sekarang saya telah bersalin selama 24 hari.Patutkah saya mandi hadas nifas atau wiladah? Sila terangkan. Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mandi wiladah adalah mandi sejurus sahaja selepas bersalin (selepas melahirkan). Mandi nifas adalah mandi setelah darah nifas kering. Sekarang ini puan perlu mandi hadas nifas. Namun begitu sekiranya terdapat darah keluar kembali dalam masa 60 hari, ia di kira sebagai darah nifas dan perlu mandi hadas nifas.

      Delete
  12. Utk makluman... Mandi wiladah hanya untuk org yg melahirkn ank dan tak keluar darah nifas.. Wajib mandi wiladah... Manakala utk org yg ada darah nifas, kena tunggu darah nifas berhenti dan wajib mandi nifas.. Itu yg sebenar2 hukum..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ouhhh sya bru tau pasal mndy wiladah ni..saya bari jer hbis darah nifas n sy mndy hadas nifas je la..xde plk sy mndy wiladah ni..bolh ke klau sy xmndi wiladah ni..sy xtau plk kne mndy wiladah..mohon pencerahan..tq😊

      Delete
    2. Ouhhh sya bru tau pasal mndy wiladah ni..saya bari jer hbis darah nifas n sy mndy hadas nifas je la..xde plk sy mndy wiladah ni..bolh ke klau sy xmndi wiladah ni..sy xtau plk kne mndy wiladah..mohon pencerahan..tq😊

      Delete
    3. Nurzalina Harun21 May 2015 at 10:12

      Boleh refer di sini:
      http://ibuzidane.blogspot.com/2014/11/mandi-wajib-lepas-bersalin-wiladah-nifas.html?showComment=1432174226907&m=1#c3098760906206505969

      Delete
    4. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    5. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
    6. This comment has been removed by a blog administrator.

      Delete
  13. Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Kurangkan risiko di jahit selepas bersalin. Penting untuk ibu yang mengandung anak sulung, supaya nanti senanglah nak meneran. Baby besar pun tiada masalah.

    ReplyDelete
  14. Sy bru tahu kene mandi wiladah selepas melahirkan anak..sy ingatkan kene mandi nifas je lepas datah berhenti.

    ReplyDelete
  15. Sy bru tahu kene mandi wiladah selepas melahirkan anak..sy ingatkan kene mandi nifas je lepas datah berhenti.

    ReplyDelete
  16. Saya ada terbaca.. minimum darah nifas 40 hari.. tapi sekiranya darah nifas 20 hari sahaja.. dh boleh mandi wajib dan solat ya.. sbb nyer saya tunggu minimum 40 hari baru nak mandi wajib utk nifas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ikut agama islam, ulama menyatakan darah nifas keluar dalam masa 60 hari. Sekiranya darah nifas berhenti pada hari ke 20, anda dah boleh mandi nifas tetapi sekiranya ada darah keluar kembali pada hari ke 53 ia di kira sebagai darah nifas kerana belum cukup 60 hari. Darah yang keluar lebih hari ke 60 di kira sebagai darah penyakit.

      Delete
  17. Maaf, bkn ke mandi wiladah mandi selepas bersalin tanpa darah. Maksudnya lps bersalin darah nifas belum keluar lg maka barulah wajib mandi wiladah tp jika darah nifas dah keluar x perlu mandi wiladahkan. sbb saya ada dengar mandi wiladah dan nifas adalah wajib.

    ReplyDelete
  18. Maaf, bkn ke mandi wiladah mandi selepas bersalin tanpa darah. Maksudnya lps bersalin darah nifas belum keluar lg maka barulah wajib mandi wiladah tp jika darah nifas dah keluar x perlu mandi wiladahkan. sbb saya ada dengar mandi wiladah dan nifas adalah wajib.

    ReplyDelete
  19. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. Sbnrnye mandi wiladah nie tuk org bersalin tp xkua drh..tp tuk yg lps bersalin kua drh dia hanya wajib mandi nifas sahaja..xperlu kedua2nya..jgn keliru bab ni..better wat research dulu sebelom post..takut kelirukan yang lain nanti sebab pasal wiladah nie mmg ramai keliru..

    ReplyDelete
  22. Sbnrnye mandi wiladah nie tuk org bersalin tp xkua drh..tp tuk yg lps bersalin kua drh dia hanya wajib mandi nifas sahaja..xperlu kedua2nya..jgn keliru bab ni..better wat research dulu sebelom post..takut kelirukan yang lain nanti sebab pasal wiladah nie mmg ramai keliru..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Betul. Kes x buat research dulu la ni. Jadi uztaz gooooogle je ��

      Delete
  23. Saya bersalin secara normal dah 60 hari ,tp saya tak tahu nk mandi wajib wiladah atau nifas

    ReplyDelete
  24. Saya bersalin secara normal dah 60 hari ,tp saya tak tahu nk mandi wajib wiladah atau nifas

    ReplyDelete
  25. As'salamualaikum.. terima kasih atas perkongsian

    sy nak tanya, lepas mandi wajib nifas, perlu ke mandi wajib biasa seperti hadas besar

    ReplyDelete
  26. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  28. Saya lebih memilih untuk menggunakan beberapa fitur dari blog anda yang dipasang pada di blog saya apakah Anda tidak keberatan. Tentu saja aku akan memberikan link di blog web Anda. Terima kasih telah berbagi.
    cara mengobati radang usus
    cara mengobati batu empedu
    cara menyembuhkan nyeri dada tengah

    ReplyDelete
  29. Rujuk video ustaz azhar idrus ya. Untuk penerangan yang lebih teliti. Mandi wiladah untuk org yg bersalin tanpa keluar darah. Mandi nifas untuk org yg bersalin keluar nifas.

    ReplyDelete
  30. terima kasih bunda sudah sharing ilmunya, semoga berkah dan menambah pahala disini Alloh. amin

    ReplyDelete

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in