TIPS MEMILIH TASKA YANG BAGUS UNTUK ANAK

Sejak kebelakangan ini banyak pula kejadian penderaan pada bayi dan kanak-kanak. Sampai kita sebagai ibu bapa rasa berhenti kerja untuk jaga anak. Berkerja dari rumah juga mendatangkan keuntungan. Tidak sampai hati saya melihat berita-berita yang menyayat hati di dada akhbar. Terbaru bayi berusia 10 bulan melecur di punggung kerana di cucuh strika oleh pengasuhnya. Jika ditanya pada saya samada memilih menghantar anak ke taska atau ke rumah pengasuh, memang tiada jawapan kerana kedua-duanya ada risiko. 



Setakat ini saya menghantar anak-anak saya di Taska dan alhamdulillah dapat taska yang bagus dan sayangkan anak-anak saya. Macam mana saya boleh tahu derang sayangkan anak-anak saya? Ia melalui perbuatan. Kasih sayang tidak boleh dibuat-buat. Ia datang dengan sendiri. Jasmine dulu saya mula hantar ke Taska pada umur 7 bulan kerana ada masalah pembantu rumah. Nak tak nak saya terpaksa hantar ke Taska (masa ni banyak dengar cerita buruk pasal taska di media massa). 

Sebelum saya memilih taska untuk anak, saya melawat portal Jabatan Kebajikan Masyarakat terdahulu untuk mengetahui Taska yang Berdaftar di bawah kementerian. Kelebihan taska di bawah kementerian, mereka di pantau dan diwajibkan untuk menghadiri kursus anjuran JKM. Mereka di latih secara praktikal dan amali. Bila dah dapat nama taska, saya dan suami mengambil cuti sehari untuk survey taska berikut dan taska-taska yang berdekatan dengannya. Kebanyakkan perlu membuat appointment terlebih dahulu atas faktor keselamatan tetapi nasib kami baik sebab kebanyakkan pemilik taska pada hari itu berada di taska. Taska pertama (tidak berdaftar JKM) yang saya pergi, hampir menitis air mata saya bila lihat anak-anak kecil yang baru nak berjalan dikurung di dalam pagar dengan muka sedih dan sayu. Masing-masing diberikan makan dengan nasi sup kosong dan di sup secara beramai. Dengan keadaan taska berbau hapak kerana tingkap di tutup. Huhuhu,... sedih woo! Masuk kereta je terus nangis depan suami kata tak sanggup nak hantar anak kat taska tu.


Pergi pula Taska yang kedua, alhamdulillah pencahayaan dan pengudaraannya betul. Ada aircond, televisyen, peti sejuk untuk simpan susu ibu dan tempat bayi. Sejuk sikit mata memandang. Derang pon bagi makan seorang demi seorang. Tidak campur-campur. Lagi lah diriku eksited. Akhirnya Allah jumpakan kami tempat yang selamat untuk Jasmine. Jadi kitaorang pun hantar Jasmine di taska ini. 

Hubungan yang baik dengan pengasuh taska dan ibu bapa sangat penting untuk kebajikan anak-anak. Pastikan ibu-bapa sering berkomunasi dengan pengasuh taska untuk mengelakkan kekeliruan. Kadang-kadang cikgu taska yang nasihatkan saya macam mana nak handle anak-anak. Hehehe... malu ai tau! Sesekali buatlah checkup dengan cara pinjam tandas untuk mengetahui tahap kebersihan dapur mereka. Seorang ibu kena cerewet. Memang kena tanya macam-macam dengan taska supaya mereka lebih alert dengan anak kita. pernah juga mereka panaskan susu badan Zafri sehingga panas menggelegak, terus saya bagi pamplet tentang pengendalian susu ibu. Baru derang paham. Kadang-kadang mereka tidak tahu dan kita perlu beritahu. Sekarang ini JKM telah mewajibkan pemasangan kamera litar tutup di Taska. Lagi mudah pemantauan di lakukan sebab kadang-kadang pengasuh cakap lain, ibu bapa cakap lain. 

Walaubagaimanapun, mereka adalah manusia biasa dan manusia biasa akan membuat kesalahan. Bila derang membuat kesalahan janganlah kita terus menghukum. Beri mereka peluang untuk memberi penjelasan.. Doa ibu-bapa sangat penting dalam hal ini. Banyakkan berdoa semoga dapat pengasuh taska yang betul-betul sayang dan ambil berat tentang anak kita.

Semoga artikel ini membantu buat ibu-ibu yang pening mencari pengasuh anak.

CARA BERPANTANG DENGAN MUDAH UNTUK KELAHIRAN CZERIAN

Sebut sahaja bersalin secara pembedahan pasti ada sesetengah ibu takut dan mencemuh muka. Seolah-olah bersalin secara pembedahan ini satu kesalahan besar. Tahukah anda bahawa bersalin secara pembedahan di lakukan kerana untuk menyelamatkan nyawa ibu dan anak? Bukan sebab suka-suka tadah perut minta di bedah. Sorry emo jap...

Pelbagai dogma mengatakan bersalin secara pembedahan susah, leceh, sakit dan macam-macam lagi. Walhal orang yang cakap itu pun tidak pernah bersalin secara pembedahan pun. Ni nak cerita sikit ni. Zaman dahulu bersalin secara pembedahan di lakukan secara menegak iaitu dari bawah dada sampai ke ari-ari. Memang sakit! Tetapi sekarang pembedahan dilakukan di bahagian bawah perut atau ari-ari untuk mengurangkan tahap kesakitan. Saya bersalin kedua-dua anak secara pembedahan. Anak yang pertama bersalin secara pembedahan kerana sonsang dan anak yang kedua kerana pilihan.

Sebenarnya cara berpantang bersalin secara pembedahan ini mudah. Antara tips-tips yang saya amalkan ketika berpantang secara pembedahan ialah:
  • Pada hari yang kedua selalunya nurse akan meminta kita bangun dari katil untuk kelancaran darah di kaki. Pada masa ini, anda di galakkan memakai bengkung moden atau bengkung khas untuk bersalin secara pembedahan. Ini bertujuan supaya luka pembedahan tidak bergerak terlalu banyak dan menyebabkan kesakitan. Bila pakai bengkung moden perut tak de lah bergerak-gerak. Contohnya seperti ini:
Cara berpantang bersalin pembedahan

  • Sapu minyak herba di seluruh badan bagi mengelakkan angin masuk. Mak saya siap suruh letak bawang putih kat telinga dan ikat rambut (buat tocang) dengan ketat.

  • Pakai stokin. Ini penting sebab angin senang masuk melalui kaki. Zaman sekarang ini ramai yang tidak endahkannya. Tahukah anda ibu jari kaki berkaitan dengan rahim. Bayangkan kalau kita tidak pakai stokin dan angin masuk terus ke rahim. Tu sebab ramai para ibu yang lepas bersalin mengalami kentut rahim ketika bersama dengan suami selepas berpantang.

  • Elakkan sayur yang menjalar dan sejuk seperti kacang panjang, tauge, kacang botol, tembikai, bayam, kangkung dan lain-lain.

  • Makan nasi panas dan elakkan makan makanan yang telah di panaskan kembali.

  • Bersihkan tempat luka dengan Spirit/ Alkohol yang klinik beri. Jika tiada boleh minta pada Klinik. Cuci 2 kali sehari dan elakkan daripada berpeluh.

  • Setelah selesai mandi keringkan luka dengan pengering rambut supaya kawasan luka cepat kering. Jangan biarkan kawasan luka lembap untuk mengelakkan pembiakan bakteria.

  • Ada sesetengah mencadangkan Gamat atau ikan haruan untuk mempercepatkan luka sembuh tetapi ada sesetengah doktor tidak mencadangkan kerana akan menyebabkan keloid iaitu daging tersebul di parut pembedahan dan isi daging akan melekat-lekat di rahim. Saya hanya menggunakan Set Berpantang Shaklee sepanjang kehamilan. Alhamdulillah. Memang lain benar bezanya berbanding anak yang pertama menggunakan set bersalin jenama lain. Saya dah boleh berjalan sendiri ke nursery untuk lihat anak, dah boleh uruskan diri sendiri dan boleh naik tangga seawal  hari ketiga.. hehehe.. Kerlass ko! Luka pun seawal 2 minggu dah baik dan bila genap 3 bulan baby dah boleh lompat-lompat kat atas perut ibu dia. Bayi dalam pantang ni memang banyak ragam bila malam, tetapi alhamdulillah tak de pulak dia merengek-rengek malam hari.
bersalin secara pembedahan

Jadi apakah yang spesial sangat Set Bersalin Shaklee? Set Bersalin Shaklee merawat tubuh dari dalam kerana sepanjang tempoh kehamilan banyak nutrisi yang hilang kerana di serap oleh bayi. Semasa bersalin juga, ramai ibu yang tumpah darah. Apakah yang terdapay di dalam Set Bersalin Shaklee?

Vitalea - Sebagai multivatimin yang lengkap berperanan menambah darah ibu bersalin akibat tumpah darah dan memberi tenaga sepanjang hari.

Bcomplex - Membantu mengelakkan meroyan semasa berpantang. Ia juga menukarkan makanan kepada tenaga.

VitaC - Membantu mempercepatkan luka pembedahan sembuh dan meningkatkan sistem pertahanan badan. 

Zinc Complex - Membantu menyembuhkan luka secara dalaman

Energizing Soy Protien - Sumber protien yang penting untuk memberikan tenaga dan memperbaiki sel-sel badan yang telah rosak. Menghindari keloid (daging lebih) dan memperbanyakkan air susu ibu. Ia juga membantu menghilangkan strechmark selepas bersalin

Ostematrix - Membantu menghindari sembelit ketika berpantang. Di kenali sebagai agen pelawas ketika berpantang.

Alfalfa - Sebagai raja herba yang berperanan untuk mengeluarkan darah kotor, mengecutkan rahim dan vagina, mengeluarkan angin jahat dan sebagai milkbooster susu ibu. 

Untuk tempahan dan harga kasih sayang boleh buat tempahan di:

016-6684862
Ain Ridzuan

Nak lagi jimat boleh Daftar keahlian Shaklee dan dapat potongan sehingga 20% dari harga runcit.

HARI JANTUNG SEDUNIA

Sakit jantung adalah pembunuh senyap kerana ia datang tanpa petunjuk atau pun amaran. Malaysia merupakan negara Nombor satu kematian akibat sakit jantung. Tahukah anda bahawa setiap 29 September adalah Hari Jantung Sedunia? Kerajaan meningkatkan pelbagai kempen supaya orang ramai menjaga kesihatan jantung. Antaranya ialah ceramah kesedaran, larian amal, pemeriksaan kesihatan percuma dan pelbagai lagi.


Jantung merupakan organ dalaman yang sangat penting untuk semua manusia. Jantung yang sakit akan menyebabkan kehidupan tidak berkualiti. Jika di zaman dahulu agak jarang kita dengar belia berumur 20an -30an meninggal kerana sakit jantung namun kini ia tidak asing lagi. Ahli sukan bola sepak juga boleh terkena serangan sakit jantung dan terus meninggal di padang. Sakit jantung tidak kenal sesiapa. Jadi lebih baik kita mencegah daripada merawat. 

Bagaimanakah kita hendak menjaga kesihatan jantung?
  • Amalkan gaya hidup sihat
  • Kerap melakukan senaman kardio
  • Berjoging di pagi hari bersama orang tersayang
  • Elakkan mengambil makanan yang berlemak dan manis
  • Elakkan selalu berada di dalam keadaan tekanan
  • Elakkan merokok. Merokok akan menjejaskan kesihatan jantung dan paru-paru.
  • Berenang
  • Berekreasi atau melancong bersama keluarga atau sahabat handai
  • Elakkan obesiti

TANDA-TANDA SERANGAN JANTUNG

  • Sakit dada - Ini kerana jantung tidak mendapat oksigen yang cukup kerana kurang aliran darah di jantung. Ini berlaku apabila pesakit melalukan aktiviti seperti berlari, naik turun tangga dan jogging.
  • Nafas pendek seperti mencungap-cungap - Ini disebabkan kadar oksigen yang sedikit dan jantung kurang kemampuan untuk mengepam laju.
  • Terasa mudah letih dan cepat lesu - kerana tidak mendapat oksigen yang secukupnya
  • Berdebar-debar dan kerap berpeluh

APAKAH SUPLEMENT YANG SESUAI UNTUK PESAKIT JANTUNG?

Ubat sakit jantung vivix Shaklee
  • PHYTOCOL - Membantu menghalang penyerapan lemak di dalam tubuh kerana Phytocol mempunyai sebanyak 2000 Fitosterol secara semualajadi membantu mengurangkan kolestrol.
  • Omega Guard - Membantu mencairkan lemak-lemak yang bertempelan di dinding arteri darah yang menyekat laluan darah. Di dalam Omega Guard terdapat Omega Fatty acid yang membantu menurunkan kadar kolestrol. Fungsinya ibarat sebagai pencuci longkang yang tersumbat.
  • COQ10 Health - Membantu meningkatkan tenaga dalaman dan mengelakkan darah daripada beku. COQ10 adalah vitamin yang tidak boleh dihasilkan sendiri oleh tubuh dan ia perlu diambil sendiri daripada pemakanan harian atau dalam bentuk tablet/suplemen.
  • Vivix - Merupakan sejenis antioksidan yang membantu memperbaiki sel-sel lama yang telah rosak. Ia juga boleh diambil untuk mengelakkan serangan jantung kerana mempunyai Elderberry yang memberi perlindungan penuh kepada jantung. Rata- rata pengguna yang mengambil Vivix sangat berpuas hati dengan kesihatan terkini.
Ubat-ubatan sakit jantung terlalu banyak dipasaran dan sakit jantung di kenali sebagai sakit orang kaya kerana penjagaan dan rawatannya memerlukan kos yang tinggi. Pada saya daripada jadi penunggu setia Hospital lebih baik saya mengamalkan pemakanan yang sihat dan mengambil suplemen yang sihat, semulajadi dan selamat. Dengan keadaan persekitaran kita pada hari ini, tidak mustahil suatu hari nanti kita akan jadi mangsa serangan sakit jantung. Pada masa itu, tinggallah anak-anak kita atau pasangan yang menangis meratap kehilangan orang yang tersayang. 

Jika anda berminat untuk mengetahui produk tentang kesihatan jantung, anda boleh terus hubungi saya di 016-6684862 (Ain Ridzuan). Anda juga boleh menikmati diskaun sehingga 20% sekiranya mendaftar keahllian Shaklee dan mendapat Cash Bonus terus ke akaun anda.

Hubungi saya:

Ain Ridzuan
016-6684862

CARA MENGURANGKAN KESAKITAN BAYI TUMBUH GIGI

Apabila bayi hendak tumbuh gigi memang serba tidak kena. Makan tidak mahu, menyusu tidak mahu. Sampai kita pula yang risau. Selalunya bayi yang nak tumbuh gigi ini air liurnya meleleh-leleh dan demam. Jika bayi menyusu badan bayi kerap mengigit ketika menyusu.

Anak-anak saya pula jika nak dapat gigi mesti akan demam dahulu baru dapat gigi. Sakit urat agaknya. Sekali tumbuh 2-3 batang gigi. Orang tua-tua dulu cakap seelok-eloknya tumbuh gigi bawah dulu, kalau tumbuh gigi atas dulu nanti suka cakap besar. Pada pendapat saya, kepercayaan ini adalah mengarut kerana perwatakan anak-anak kita apabila besar di pengaruhi oleh didikan ayah dan ibu ketika kecil.

Cari atasi kesakitan bayi tumbuh gigi


Antara perkara yang saya lakukan untuk mengurangkan kesakitan bayi ketika tumbuh gigi ialah:

  • Beri bayi gigit mainan yang sejuk seperti Cool Gel atau teether. Ia akan membantu mengurangkan rasa kesakitan gusi bayi.
  • Berikan paracetamol mengikut sukatan yang diberikan. Paracetamol membantu mengurangkan gusi bengkak dan berfungsi sebagai 'pain killer'.
  • Berikan hirisan lobak untuk digigit. Pastikan anda duduk bersama dengan bayi bagi megelakkan bayi tercekik.
  • Lakukan aktiviti yang melibatkan permainan berwarna-warni. Ini akan menyebabkan bayi tidak fokus pada kesakitan yang dialaminya. 
Diharap dengan perkongsian saya serba sedikit ini dapat membantu anda! 

BUTIK TUDUNG TERKINI ONLINE

Wanita dan fesyen memang tidak dapat di pisahkan. Apa sahaja trend terkini pasti berlumba-lumba nak beli. Termasuk juga saya yang gemarkan fesyen tudung kini secara online. Kebanyakkan butik tudung online menyediakan fesyen tudung sedap mata memandang dan tidak ketinggalan juga memberi peluang kepada orang lain untuk menjadi pemborong tudung. Industri tudung telah membuat keuntungan sehingga berjuta-juta ringgit dan membantu wanita menutup aurat sekaligus menjana pendapatan keluarga. 

Para artis juga tidak ketinggalan untuk berhijrah untuk menutup aurat. Antara artis yang sudah bertudung ialah Neelofa (sweet sangat tau!) Ziana Zain, Mizz Nina, Dato' Siti Nurhaliza, Fizah AF dan ramai lagi.

Rahsia kulit anjal, licin dan awet muda

Hilangkan jerawat dengan Shaklee

Hilangkan jeragat dengan Shaklee


hilangkan kedut dengan Shaklee


Saya sangat suka dengan perkembangan ini kerana artis adalah role model anak muda zaman kini sekaligus akan menarik minat untuk mereka menutup aurat walaupun sekadar berfesyen. Ustaz pernah cakap 'Buatlah perubahan walaupun kecil'. Insyallah jika niat kita baik, Allah akan mempermudahkannya. Kekuatan bertudung, menutup aurat adalah datang dari Allah. Jika anda risau lepas berhijab rezekei akan kurang anda silap kerana Allah Maha Kaya. Segala apa yang ada di alam semesta ini adalah milik Allah. Dia akan beri pada orang yang betul-betul lurus hatinya kerana Allah. Jadi jangan risau rezeki ditangan Allah dan bukannya di tangan manusia.

Antara kedai tudung online yang menjadi kegemaran saya ialah:

  • www.jelitasara.com
  • www.qairahijab.com
  • www.radiusite.com.my
  • www.sugarscarfbyriqa.com
  • www.indianaboutique.com
  • www.nurkasih.com
  • www.rasyeeqa.com.my
  • www.aidijuma.com
  • www.mybokitta.com
  • www.ariani.my
  • www.alhumairacontemporary.com
Amaran: Sebelum terjah ke website di atas sila kembungkan poket anda! Ditakuti anda akan mengigau atau termimpi-mimpi sebab tak dapat beli tudung cantik-cantik. Hahaha...

Kalau anda ingin kulit cantik dan gebu gebass macam artis, anda boleh cuba Set Kecantikkan Shaklee dan di amalkan sendiri oleh artis. Artis pun daftar ahli Shaklee tau untuk cantik dan sihat. Cuma tak nak propa kang kena bayar royalti. Hehehe..

Nak tau Set Kecantikan Shaklee sila kilk disini:

PUNCA KEGUGURAN IBU MENGANDUNG

Keguguran kandungan ibu mengandung amat mengecewakan. Lebih-lebih buat pasangan yang bergitu mengharapkan kehadiran cahaya mata. Kalau sekali dua keguguran masih boleh diterima lagi tetapi hampir 3-4 kali keguguran. Hati wanita mana yang tidak sedih. Tambahan pula orang sekeliling dan mentua semakin mendesak. Faktor makanan juga penyebab punca keguguran.

Saya kongsikan sebab-sebab keguguran kandungan kerap berlaku di kalangan ibu mengandung:

  • Otot rahim yang lemah - Rahim tidak mampu menampung berat janin yang semakin membesar. Penyelesainnya kerap melakukan senaman kagel. Senaman kagel ialah senaman yang menguatkan otot rahim. Caranya seperti kemut menahan air kencing. Lakukan dengan kerap.
  • Kerap makan makanan segera yang tinggi garam dan kolestrol. Kajian mendapati orang yang kerap makan makanan segera akan kurang tahap kesuburannya. Contohnya seperti sekarang, zaman dahulu tok nenek kita senang sahaja hamil dan mendapat zuriat tetapi sekarang tahap kesuburan sudah semakin menurun.
  • Amalan pemakanan yang tidak sihat seperti mengamalkan pengambilan alkohol, makanan berlemak punca kegemukan, makanan sejuk seperti makanan yang disimpan semalaman dan minuman berais, makanan tinggi gula, makanan tinggi kandungan asid seperti Nenas, Rebung dan lain-lain lagi.
  • Stress - Tahap stress yang tinggi juga menjadi punca keguguran kandungan. Apabila seseorang di himpit tekanan, sejenis hormon akan keluar iaitu Kortisol, Adrenalin dan Norepinephrine dan merencatkan tumbesaran kandungan.
  • Gaya hidup yang tidak sihat seperti jarang bersenam, kurang bersosial dengan teman (akan meningkatkan hormon kegembiraan).
  • Persekitaran yang beracun dan toksin. Sekiranya anda berkerja di bahagian yang melibatkan bahan kimia, digalakkan untuk berhenti kerja kerana jika anda hamil, ia akan menjejaskan kandungan dan menyebabkan kecacatan kandungan.

MAKANAN UNTUK MENGUATKAN RAHIM:


Antara makanan untuk menguatkan rahim pula ialah:
  • Kurma
  • Madu
  • Protien
  • Jus Delima
  • Habbatus Sauda'
  • Tauhu
Anda juga boleh mencuba set untuk elak keguguran kandungan. Ia patut diambil jika anda bercadang untuk hamil kembali. 

Makanan elakkan punca keguguran

Makanan elakkan punca keguguran


Sebelum kehamilan berlaku lagi iaitu dengan pengambilan Energizing Soy Protien (ESP) dan Bcomplex. Suplement ini membantu menguatkan rahim dari dalaman. Ia membantu menggantikan sel-sel lama yang lemah kepada sel-sel baru yang kuat. Asas pembentukan sel ialah protien. Manakala Bcomplex membantu mengurangkan tekanan perasaan dan juga sebagai persediaan untuk hamil kerana di dalam kandungannya terdapat asid folik yang bagus untuk perkembangan janin. Untuk tempahan dan konsultasi anda boleh hubungi saya di 016-6684862 (Ain Ridzuan).

CARA CERAI LAMPIN ANAK DENGAN MUDAH

Alhamdulillah. Jasmine tahun ini dah masuk 3 tahun dah boleh cerai lampin. Lagipun taska dah ajar cerai lampin. Di taska Jasmine dah tidak pakai lampin lagi. Nak cerai lampin anak ini memang memerlukan kesabaran yang tinggi. Jangan di paksa anak atau marah anak jika mereka kencing atau berak berterabur sebab mereka masih lagi belajar cara mengendalikan pundi kencing atau proses menahan air kencing. 

Saya dan suami selalu cakap dengan Jasmine bahawa dia dah besar dan tidak boleh pakai lampin. Ayah dan ibu tidak pakai lampin pun. Ibu bapa adalah role model anak-anak. Gunakannya kearah kebaikkan. 

Cara cerai lampin dengan mudah

Bila masa nak tidur pula, saya akan minta Jasmine kencing terlebih dahulu dan kurangkan pengambilan susu. Selalunya saya akan beri makanan berat supaya dia berasa kenyang lama. Kalau susu hanya beri dalam 4 Oz sahaja. Pastikan suhu bilik tidak terlalu sejuk.

Bila berada di luar rumah pula, sebelum keluar rumah saya akan tanya samada nak kencing atau tidak. Jika di Shopping Complex, tiap kali lalu di tandas saya akan tanya samada dia hendak ke tandas tak. 

Pada awal training pot ini, memang ada insiden kegagalan menahan air kencing seperti dalam kereta bila ambil dari taska tiba-tiba dia cakap nak kencing. Kan haru tu! Pecut daku bawa kereta.. hahaha.. Nasib baik dah turun kereta terus laju keluar air kencing. Kalau malam pula, pada awalnya memang setiap hari basuh comforter, tapi bila hari-hari kita beri nasihat dan penghargaan pada dia akhirnya Jasmine dah tak kencing malam lagi!! Cuma tinggal nak berak je sibuk cari pampers. Mungkin mangkuk tandas besar sangat kot.. 


Jadi ibu-ibu dan bapa-bapa jangan putus asa usaha lagi.. Anak kita hanya perlukan masa sahaja!

PENGEDAR SHAKLEE YANG HOT!!

Nak tahu tak pengedar Shaklee sekarang dah lebih 1 juta! Ramainya!! Tapi tidak ramai yang betul-betul buat Shaklee. Ada yang comel, ada yang handsome dan ada yang berilmu. Tetapikan korangkan kalau nak beli barangkan korang nak beli barang yang terus ambil dan bayar atau yang ada konsultation? Kalau saya lah saya lebih suka yang ada konsultation sebab saya boleh tanya macam-macam. Ye lah kita bukan beri Nasi Goreng Kampung di gerai makan kalau tak sedap buang je tapi melibatkan kesihatan badan. Pengedar Shaklee yang hanya menjual sahaja  tetapi tidak ajar pelanggan cara makan dan sukatan vitamin adalah pengedar Shaklee yang pentingkan diri sendiri sebab hanya mementingkan jualan sahaja.  Sudahnya pengguna kecewa dan salahkan produk sebab tidak nampak kesan serta tidak serasi. Macam mana lah jika pelanggan tu memang berharap sangat nak mengandung tetapi tidak di berikan panduan cara makan produk Shaklee dengan betul. Sudahnya kena marah dengan suami.

Saya pernah berjumpa dengan pelanggan yang hanya tanya cara makan GLA Complex, Kesian juga bila telefon kita sebab tidak tahu cara makan. Macam manalah nak nampak kesan. Padahal suara bergitu mengharapkan zuriat.

Ok. saya nak memperkenalkan diri saya ialah Pengedar Shaklee kawasan Kota Damansara, Sungai Buloh, Subang Bestari dan Pelabuhan Klang. Shaklee ID 881668. Jika anda ingin membuat tempatan secara COD (cash on delivery) anda boleh terus hubungi saya untuk konsultation. Untuk tempahan anda perlu membayar terlebih dahulu jumlah bayaran yang di persetujui. Kemudian saya akan hantar ketempat yang di tetapkan. Kelebihan jika COD dengan saya, anda berpeluang untuk mengetahui dengan lebih lanjut tentang produk Shaklee yang di ambil. Kira mata bertentang mata la.. hehe.. Kalau hari berkerja selalunya saya buat penghantaran lepas waktu berkerja.

Di lampirkan bersama senarai harga produk Shaklee:

PENGEDAR SAH SHAKLEE

Hubungi saya di talian 016-6684862 (Ain Ridzuan) untuk tempahan.



PENDAFTARAN AHLI SHAKLEE MENJAMIN MASA DEPAN

Selalu kita alami gaji setiap bulan cukup-cukup makan sahaja. Nak beri pada ibu dan ayah kena berfikir panjang. Itu bukan lagi jika secara tiba-tiba anak sakit atau mengalami kemalangan. Jika anda menyimpan insurans kira selamat la tetapi sampai bila duit insurans boleh bertahan? Kita perlu pendapatan tetap untuk terus menyara kehidupan.

Bayangkan secara tiba-tiba suami kita tempat kita bergantung meninggalkan kita samada ketika hidup atau mati? Apa kita akan buat? Takkan selamanya nak mengharapkan belas kasihan orang. Anak-anak perlukan pelajaran, tempat berteduh, makan dan pakai. Ramai wanita mengalami tekanan perasaan dalam menghadapi keadaan ini. Jadi apakah yang perlu kita lakukan? Bak kata perpatah melayu 'sediakan payung sebelum hujan'. Kita merancang tetapi tuhan tentukan. Buatlah perniagaan yang yang kurang risiko dan memenuhi permintaan pembeli. Jangan syok sendiri ye.

Perniagaan yang sesuai untuk anda ialah bersama Shaklee. Kenapa saya cakap Shaklee? Kerana KURANG RISIKO! Perniagaan yang bagus adalah perniagaan yang kurang risiko. Bagaimana?



  • Modal hanya RM 90.10 untuk seumur hidup
  • Tidak perlu renew pendaftaran baru
  • Tidak perlu kumpul stok.
  • Sistem doorship (penghantaran pintu ke pintu)
  • Tidak perlu beratur di pejabat pos hantar barang
  • Kelas dilakukan secara online
  • Insentif umrah dan pelancongan ekslusif setiap tahun. Siap boleh bawa satu keluarga lagi.
  • Insentif conference dan percutian di dalam negeri.
  • Insentif Car Bonus. Ni bukan bagi kereta tau. Shaklee bagi kita duit dan terpulang pada kita samada nak guna untuk beli kereta atau untuk perkara lain.
  • Insentif di setiap perayaan atau Hari Malaysia.
  • Tiada istilah orang atas goyang kaki orang bawah oenat buat kerja sebab semuanya sama sahaja. Siapa yang usaha lebih dia akan dapat. Yang pasti jiwa kena kental urat kena besi sebab nak berjaya perlukan semangat yang tinggi.


JADI BAGAIMANA SAYA NAK DAFTAR KEAHLIAN SHAKLEE?


Pendaftaran keahlian Shaklee terbahagi kepada 2 cara iaitu dengan membayar hanya RM 90.10 atau membuat pembelian produk melebihi RM 700.00. Jika pembelian melebihi RM 700.00 anda akan mendapat bonus daripada Shaklee terus ke akaun anda! 

Pembelian untuk keahlian PERCUMA ialah:

Sila masukkan RM 90.10 yuran pendaftaran atau pembelian RM 700.00 ke dalam akaun saya Maybank 162049771833 (NURAINI BINTI MOHD RIDZUAN). Lampirkan bukti pembayaran (tarikh dan masa transaksi) di kedaivitaminsemulajadi@gmail.com atau hubungi saya terus di 016-6684862 . 




KENAPA ANDA PERLU DAFTAR BAWAH SAYA?


  • Anda akan di masukkan ke dalam group EKSLUSIF tentang cara-cara memulakan perniagaan bersama Shaklee.
  • Saya akan bimbing anda sehingga berjaya! Anda juga perlu mempunyai semangat yang kuat.
  • Anda akan di bimbing cara-cara memulakan perniagaan secara online atau offline.
  • Anda akan dibimbing bagaimana cara jika berhadapan dengab pelanggan
  • Jangan risau! Saya juga pemalu yang teramat!! Tetapi dengan perniagaan online orang tak nampak pun muka kita.. hehehe....

Hubungi saya di 016-6684862 (Ain Ridzuan) untuk mendaftar keahlian Shaklee. Jom bina empayar perniagaan bersama saya!!!

RAHSIA FARAJ SIHAT DENGAN MERUANG

Rahsia kecantikan wanita adalah daripada rahim yang sihat. Jika rahim tidak sihat ia akan menjejaskan hubungan suami isteri dan rumahtangga. Manakan tidak bila waktu nak bersama sahaja, Kemaluan berbau macam bangkai. Sampai suami pun tak tahan. Nak cakap takut isteri terasa hati. Jadi para wanita terutamanya yang telah berkahwin, jaga betul-betul anugerah dan maruah kita depan suami, Kemaluan berbau berpunca daripada darah-darah kotor yang tidak habis keluar dan masih melekat di dinding rahim. Apakah penyelesaiannya? Anda boleh amalkan teknik MERUANG. 

Hah! apeke bendenya tu.

Teknik Meruang ialah amalan yang dilakukan oleh wanita untuk membersihkan rahim selepas kedatangan haid. Dalam Islam, jika di tuala wanita tiada kesan darah, anda perlu membersihkan sehingga di dalam rahim. Ditakuti terdapat sisa-sisa darah kotor masih lagi ada dan solat adalah HARAM. Meruang ini seelok-eloknya dilakukan sebulan sekali setelah habis haid. Bagaimanakah cara Meruang? 

CEPAT HAMIL

CEPAT DAN SENANG HAMIL


  1. Duduk di mangkuk tandas (tandas duduk)
  2. Mencangkung dengan satu lutut kebawah
  3. Satu lutut lagi dalam keadaan berdiri.

Cara Meruang ialah:

  1. Bersihkan tangan dengan sabun antibakteria
  2. Masukkan jari sedalam mungkin (dalam 3 ruas jari) sambil merehatkan peha, ari-ari dan perut. Bagi yang masih dara, cukup hanya memasukkan satu ruan jari sahaja. (Sila rujuk gambar).
  3. Korek di celah-celah dinding faraj. Korang akan rasa mengerutu. Pusing dan korek sisa, darah haid, keputihan dan air mani. 
Dalam proses ini, akan merasa kemantapan faraj anda jika rasa mengerutu dan keras seperti gigi maknanya faraj anda bersih tetapi jika tiada rasa menggerutu, keras dan berair maka faraj anda tidak bersih.

Pada peringkat awal anda akan rasa nyeri sedikit jika tidak biasa melakukannya. Cuba tenangkan diri dan tarik nafas. Lakukan secara perlahan. Rasanya sedikit nyilu tetapi kebaikkan sepanjang hayat!! 

Jika anda ingin mencuba rahsia keanggunan wanita di hadapan suami, anda boleh mencuba Alfalfa kerana ia ibarat kacip fatimah. Alfalfa dikenali sebagai raja tumbuh-tumbuhan. Kelebihan Alfalfa ialah:
  • Menghilangkan keputihan
  • Mengetatkan faraj
  • Membuang toksin di dalam badan
  • Membuang angin di dalam badan
  • Menghilangkan bau busuk faraj
  • Memperbanyakkan air susu ibu
Anda boleh hubungi saya terus untuk mengetahui tentang produk dengan lebih lanjut di 016-6684862 (Ain Ridzuan)

GIVEAWAY BAIK PUNYA ANJURAN SWEET MOM BLOG

Asalamualaikum. Memandangkan nak dekat Hari Raya Aidiladha saya rasa macam buat Giveaway lak khas untuk pengunjung-pengunjung setia blog ini. Hadiahnya juga pasti meletop-letop! Rugi siapa yang tak join. Jom nengok syarat-syaratnya!!




  1. Follow blog Sweet Mom Blog
  2. Follow Instagram @ainridzuan83
  3. Masukkan Sweet Mom Blog sebagai Bloglist anda
  4. Buat entry "GIVEAWAY BAIK PUNYA ANJURAN SWEET MOM BLOG" dan reka slogan 'SAYA SUKA SWEET MOM BLOG KERANA..............'
  5. Copy 'Banner' dan letakkan di entry anda. Kemudian backlink semula ke entry ini.
  6. Tingalkan link entry dan link FB di bawah entry ini.
  7. Penyertaan bermula dari 26 September 2014 - 2 Oktober 2014
Hadiah ialah: 
  • Hadiah tempat pertama Vaucer Jaya Jusco bernilai RM 50.00 + Free Gift
  • Hadiah tempat kedua Vaucer Jaya Jusco bernilai RM 30.00+ Free Gift
  • Hadiah tempat ketiga Vaucer Jaya Jusco bernilai RM 20.00+ Free Gift

SEMOGA BERJAYA!!

BAHAYA OVARIAN CYST

Ovarian Cyst adalah punca ketidaksuburan wanita. Ovarian Cyst selalunya terjadi dalam keadaan membengkak dan dipenuhi oleh lendir tisu dan kadang-kadang mempunyai rambut dan gigi. Ovarian Cyst terjadi kerana perubahan hormon, senggugut teruk dan pengambilan makanan yang tinggi MSG. Adakah ovarian cyst merbahaya ? Saiz cyst bawah 2 cm selalunya tidak merbahaya selalunya ia akan hilang dengan sendiri akan tetapi jika saiz ovari melebihi 5 cm, anda perlu kerap membuat pemeriksaan kerana ditakuti ia akan pecah dan menyebabkan jangkitan pada organ lain.

Siapakah yang berisiko untuk menghidapi cyst?


  • Orang yang tidak menjaga pemakanan dengan betul
  • Kerap makan makanan segera
  • Orang yang mempunyai hormon yang tidak betul
  • Mengalami senggugut yang teruk
  • Menggunakan pad pakai buang (mengandungi agen pengering)

Apakah makanan yang mengaktifkan cyst?


  • Daging - Daging merah mempunyai lemak tepu dan kolestrol yang tinggi. Elakkan makanan seperti sosej, daging kambing, stik organ daging dan keju, sos lemak kerana ia mempunyai kandungan lemak yang tinggi.
  • Bijirin halus 
  • Gula- Elakkan mengambil gula yang berlebihan kerana ia menyebabkan berat bada berlebihan.
  • Makanan Segera - Elakkan makanan segera kerana ia tinggi lemak dan MSG. Selain itu ia juga mempunyai kaserogen yang membantu mengaktifkan sel-sel kanser.

Apakah makanan yang mengecutkan cyst?


  • Makanan berasaskan soya seperti miso, tempe, tofu, kobis bunga, brokoli kerana ia mampu mengawal hormon estrogen.
  • Makanan yang tinggi magnesium seperti pisang, badam, prune, kekacang dan brokoli membantu mengurangkan kekejangan di bahagian ovari
  • Minyak ikan Omega-3 asid lemak sangat penting kerana ia membantu mengawal gangguan hormon dan rintangan insulin. 
  • Makanan organik. Elakkan makanan yang tinggi kimia. Makan makanan sayur-sayuran organik dan ayam organik.
  • GLA Complex kerana ia mengandungi Evening Primrose Oil (EPO) diektark daripada biji Borrage yang membantu mengecutkan cyst. GLA Complex membantu mengawal dan menstabilkan hormon dan bersifat anti kanser. 
  • Antara testimoni pengguna yang telah berjaya cyst mengecut ialah:


Testimoni set kesuburan

Testimoni Set Kesuburan



Ramai yang berjaya mengecutkan cyst dan hamil setelah mengamalkan GLA Complex. Anda juga boleh mengetahui lebih lanjut tentang Set Kesuburan Shaklee.

Untuk lebih lanjut boleh terus hubungi saya di 016-6684862 (Ain Ridzuan)

TANDA-TANDA KEHAMILAN YANG PALING SENANG

Apabila lambat datang period pasti hati berdebar samada dah mengandung ke belum? Jika anda yang sedang menantikan kedatangan cahaya mata, saat inilah yang paling menakutkan! Takut-takut berkecai hati. Tanda-tanda kehamilan pun tidak pasti macam mana. Tanda-tanda kehamilan ialah:



  • Lambat datang bulan
  • Perut rasa kejang
  • Payudara rasa sakit
  • Mengidam (teringin rasa nak makan macam-macam padahal sebelum ini tek pernah nak makan pun makanan tu)
  • Warna aerola pada puting payudara gelap
  • Sering keletihan
  • Demam, selsema batuk
  • Deria bau dan rasa berubah
  • Muntah dan loya di pagi hari
  • Ujian kehamilan positif
Jadi apakah yang perlu saya lakukan untuk memastikan ia menjadi tempoh kehamilan yang membahagiakan?

Pada awal kehamilan selalunya, ibu-ibu akan rasa penat, loya dan tidak selera makan dan ini akan menyebabkan badan letih dan lesu. Bagi mengelakkan keadaan sebegini saya mencadangkan anda mencuba Set Kehamilan Asas yang sangat bagus untuk ibu dan bayi dalam kandungan. Kebanyakkan ibu akan mengambil MC pada awal kehamilan dan ini akan menjejaskan kerja dan orang sekeliling. Apakah yang ada di dalam Set Kehamilan Shaklee Asas.

cepat hamil set mengandung

Vitalea - Adalah tablet multivitamin yang lengkap dengan 23 vitamin dan zat yang penting untuk ibu dan anak. Ia juga dilengkapi dengan spirulina yang membantu memberikan kecergasan pada ibu. Vitalea juga berfungsi sebagai penambah darah kerana ia iron tablet. Vitalea membantu menambah darah membekalkan oksigen pada kandungan.

set cepat hamil ibu mengandung

B-Complex - Terdiri daripada asid folic yang penting bagi mengelakkan kecacatan tulang belakang pada bayi. Selain itu ia adalah anti tekanan. Perbezaan Bcomplex Shaklee dan Bcomplex lain ialah Bcomplex Shaklee diperbuat daripada bahan semulajadi dan selamat dan ia bukannya sintetik.

cepat hamil ibu mengandung

ViitaC - Memberi sokongan kepada Vitalea dan Bcomplex untuk memberikan kesan penyerapan yang maksima. Selain itu, ia juga memmbantu meningkatkan sistem pertahanan badan dan mencantikkan kulit sepanjang kehamilan. Ia juga dapat mengelak daripada kulit berkerak semasa mengandung.

Saya mengamalkannya ketika hamil anak yang kedua dan Alhamdulillah tiada masalah sepanjang kehamilan. HB cantik kencing manis pun tiada!

Hubungi saya untuk tempahan Set Kehamilan Asas Shaklee di 016-6684862 (Ain Ridzuan).


BUTIK PAKAIAN IBU MENGANDUNG DAN MENYUSU ONLINE

Ibu-ibu yang mengandung dan menyusu pasti mempunyai citarasa yang tinggi dan ingin kelihatan cantik di mata suami dan orang sekeliling. Sekarang ini dah banyak butik pakaian menyusu online yang cantik-cantik bajunya untuk digayakan. Sangat selesa dan cantik. Saya juga memang selalu rambang mata dengan rekaan-rekaan mereka yang cantik. Antara butik-butik yang saya lelalu terjah ialah:

ANTARA BUTIK PAKAIAN ONLINE IBU MENGANDUNG DAN MENYUSU IALAH:


  1. http://www.ibumanja.com/
  2. http://leneleen.com/
  3. http://zaifaavalleys.blogspot.com/
  4. http://norzibeautilicioushouse.blogspot.com/
  5. http://www.hafreen.com/
  6. http://aqeela-muslimah.com/
  7. http://guguproduct.blogspot.com/
  8. http://www.autumnz.com/
  9. http://www.butikdeeja.com/
  10. http://mumdreams.com.my/
  11. http://www.cikguazleen.com/
  12. http://www.adrinis.com/
Jom layan beberapa keping gambar baju menyusu.. Nanti boleh sambarr..

Set penyusuan susu ibu Shaklee


Set Penyusuan susu ibu Shaklee

Kalau nak cari Set Penyusuan Bayi untuk ibu yang susu ibu sikit, susu ibu merudum, nak tambah berat badan anak saya ada sediakan. Boleh juga jika nak menimba ilmu penyusuan susu ibu. Jangan malu dan segan untuk hubungi saya untuk mengetahui set penyusan yang sesuai.

PELUANG PENDAPATAN DARI RUMAH SECARA ONLINE

Menjana pendapatan secara online dari rumah sememangnya mudah kerana tidak perlu sewa kedai secara bulanan dan tidak perlu bersemuka dengan orang ramai. Hanya perlukan peralatan seperti Laptop dan Smartphone supaya mudah di bawa kemana-mana. Kedai secara online juga buka 24 jam.

DAFTAR AHLI SHAKLEE JANA PENDAPATAN ONLINE

Jadi apakah perniagaan sesuai untuk anda sebagai suri rumah yang inginkan pendapatan bulanan bagi membantu suami? Sudah tentulah dengan Shaklee! Kenapa saya cadangkan Shaklee? Kerana produk Shaklee paling banyak digunakan oleh wanita. Produk Shaklee terdiri daripada Set Kehamilan,Set Bersalin, Set Menyusu, Set Kesuburan, Set Jantung dan pelbagai lagi. Produk-produk ini memang orang sentiasa akan cari dan mudah untuk menjualnya. Walaubagaimanapun dalam perniagaan online, anda perlu berhati besi dan berjiwa kental untuk mendapat pendapatan yang diinginkan. Ramai orang yang suka duit banyak tetapi tidak ramai yang suka buat kerja banyak sedangkan kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.

PENDAPATAN ONLINE DARI RUMAH SHAKLEE

Tunjuk ajar untuk memulakan perniagaan online akan diberikan. Janji perlu usaha dan rajin. Antara kelebihan memulakan perniagaan online Shaklee bersama saya ialah:
  • Diberikan tunjuk ajar bagaimana cara membuka kedai online
  • Saluran untuk meningkatkan jualan
  • Rahsia meningkatkan traffic (SEO) kedai online
  • Hanya perlu RM 75.00 untuk keahlian seumur hidup
  • Tidak perlu menyimpan stok
  • Hanya perlu order barang di www.shaklee2u.com.my kemudian buat tempahan barang pelanggan dan Shaklee akan hantar menggunakan kurier (doorship).
  • Supporting group yang kuat
  • Bonus yang lumayan (bergantung pada usaha)
  • Dapat insentif percutian keluar negara dan umrah
  • Insentif car bonus
  • Produk Shaklee yang dikenali ramai, berkualiti dan selamat.
Saya ada juga beberapa orang kawan suri rumah, mereka  suka menjalankan perniagaan Shaklee ini kerana dapat berjumpa dengan kawan-kawan seluruh Malaysia walaupun duduk di rumah sahaja. Dah macam orang bekerja tau! Income pun kalah orang yang makan gaji ini. Siapa tidak suka kalau duduk rumah tapi duit berkepuk. Hehe..

Jadi jangan ketinggalan untuk mendaftar jadi ahli Shaklee untuk mendapat bonus yang ohsem! Hanya di bawah saya sahaja ya.. saya tidak bertanggungjawab jika anda masuk bawah orang lain tetapi tidak mendapat hasil yang memberasangkan.

BAGAIMANA JIKA INGIN MENDAFTAR DI BAWAH SAYA?


Sila klik link SAYA MAHU DAFTAR KEAHLIAN SHAKLEE transfer RM 75.00 ke nombor akaun Maybank 162049771833 (NURAINI BINTI MOHD RIDZUAN) kemudian hubungi saya Ain Ridzuan di talian 016-6684862 untuk pengesahan.

IBU MENGANDUNG LUAR RAHIM

Kehamilan luar rahim ialah janin tidak berada ditempat yang sepatutnya di uterus (rahim) tetapi ia berada di tiub fallopio atau ovari. Kehamilan luar rahim biasanya dapat di kesan seawal usia kandungan 6 minggu ke 10 minggu. Tanda-tanda awal kehamilan luar rahim ialah rasa sakit di bahagian kiri atau kanan ari-ari, pendarahan semasa kehamilan, ujian kehamilan positif,  rasa loya dan mual. Kehamilan luar rahim boleh di kesan melalui ujian ultrasound. Selalunya doktor akan mengimbas perut atau memasukkan kamera ke dalam rahim.

Ibu mengandung kehamilan luar rahim

BAGAIMANAKAH KEHAMILAN LUAR RAHIM BOLEH TERJADI?


  • Endometrosis
  • Pernah mengandung luar rahim sebelum ini
  • Pernah kemalangan yang teruk
  • Pernah membuat pembedahan tiub fallopio
  • Pernah menjalani rawatan kesuburan
  • Merokok
  • Usia melebihi 35 tahun
  • Pernah mengalami keradangan selvik

RAWATAN KANDUNGAN LUAR RAHIM


Proses pertama yang dijalankan jika kandungan masih kecil, doktor akan memberikan suntikan ubat Methotrexate di dalam kantung untuk mencairkan kandungan dan membiarkan tubuh menyerap secara semulajadi. Jika kandungan telah besar, pembedahan membuang kandungan akan dilakukan bagi mengelakkan ia pecah. Apabila kandungan luar rahim pecah, ia akan membahayakan nyawa ibu. Ia perlu di lakukan dengan segera.

ADAKAH IA MENJEJASKAN KESUBURAN UNTUK HAMIL KEMBALI?


Ini adalah perkara yang paling merisaukan bagi setiap wanita yang mengalami kehamilan luar rahim. Selalunya ia akan berulang untuk kehamilan seterusnya namun bergitu terdapat juga wanita yang terus hamil kembali dalam masa setahun dengan satu ovari. Banyakkan berdoa pada tuhan untuk dikurniakan zuriat dalam rahim sendiri.

KAEDAH MENYUSUKAN BADAN UNTUK MENJARAKKAN KEHAMILAN

Ada pendapat menyatakan menyusu badan dapat menjarakkan kehamilan. Ia merupakan kaedah perancangan keluarga yang paling jimat dan efisyen. Ya ia adalah kaedah perancangan keluarga yang paling selamat dan saya mengamalkannya. Alhamdulillah dapat menjarakkan kehamilan sehingga anak kini berusia 2 tahun setengah.

Ibu menyusu badan menjarakkan  kehamilan

Cara yang betul untuk merancang kehamilan melalui teknik menyusu badan


Semasa penyusuan bayi, hormon prolaktin adalah hormin penyusuan dan di keluarkan oleh badan untuk memperbanyakkan air susu ibu. Hormon proklatin adalah salah satu hormon untuk menghalang kehamilan dan penyebab lambat datang haid selepas bersalin.

Teknik menjarakkan kehamilan dengan menyusu badan akan berkesan jika wanita melahirkan bayi kurang daripada enam bulan, tidak pernah datang haid selepas bersalin dan bayi diberikan susu badan secara ekslusif selepas berpantang. Tahap keberkesanan kejayaan kaedah perancangan keluarga ini bergantung kepada hormon seseorang. Lagi kerap ibu menyusukan anak lagi kurang risiko untuk hamil kerana hormon prolaktin sangat tinggi. Penyusuan ibu yang dicadangkan ialah:

  • Mendakap bayi dengan erat
  • Menyusukan bayi dengan kerap
  • Memberikan susu badan sepenuhnya tanpa makanan lain
  • Menyusu sambil berbaring
  • Tidak memberikan puting tiruan
Walaubagaimanapun terdapat juga ibu menyusukan hamil walaupun menyusukan anak. Ia bergantung pada hormon anda. Jika sudah di takdirkan rezeki anak rapat terimalah dengan hati yang buka. Tuhan mengetahui yang terbaik untuk kita. Semasa saya mengandungkan anak kedua, anak pertama baru sahaja 7 bulan setengah lahir secara pembedahan. Saya mengamalkan Exclusive Pumping (EP Mom). Bayi tidak mahu menyusu badan secara terus. Memang nampak ada hikmahnya kerana anak pertama terselah kepimpinannya dan sayang sangat dengan adiknya. 

USAHA. DOA. TAWAKKAL

CARA BERPANTANG SELEPAS KEGUGURAN KANDUNGAN

Keguguran kandungan seawal 2 bulan adalah disebabkan rahim lemah dan tidak kuat untuk menampung berat janin, pembentukan janin tidak sempurna, jangkitan kuman, kelainan pada rahim dan mempunyai masalah kesihatan tertentu seperti kencing manis, darah tinggi, sakit jantung dan obesiti. Gaya hidup yang tidak sihat juag menyumbang pada keguguran kandungan.

Apabila anda telah disahkan oleh doktor mengenai keguguran kebiasaannya anda akan melalui proses mencuci rahim bagi mengelakkan janin tertinggal di dalam rahim. Risiko kandungan tertinggal di dalam rahim ialah jangkitan kuman atau tumpah darah.

Sebenarnya cara berpantang selepas keguguran kandungan lebih susah berbanding berpantang selepas melahirkan kerana ia melibatkan emosi ibu dan sisa janin di dalam rahim. Pada waktu ini, sokongan suami dan keluarga terdekat sangat membantu.

Sebaik sahaja selesai proses mencuci rahim selesai, ibu perlu memakai stokin tebal dan mengikat rambut seperti orang berpantang seperti biasa. Ini kerana dikhuatiri angin meroyan akan masuk ke dalam badan. Risiko angin meroyan masuk kedalam tubuh ialah ibu akan rasa bisa-bisa seluruh badan, berhalusinasi (beranggapan bayi masih ada lagi di dalam rahim) dan rahim akan sakit rasa seperti berdenyut-denyut. Dari segi pemakanan juga perlu dijaga seperti jangan minum ais, jangan makan sayur-sayur sejuk (nangka, kangkung, kobis dan lain-lain).

Angin gugur atau angin jahat akan berada di dalam tubuh ibu tadi sehingga ibu melahirkan anak yang seterusnya. Barulah ia akan pulih sepenuhnya. Jadi jangan ambil mudah berpantang selepas keguguran. Kelak merana badan. Selalunya disyorkan berpantang selama 44 hari termasuk berjimak dengan suami.

Antara set berpantang yang sesuai untuk ibu tersebut ialah:


Set Berpantang selepas keguguran

Vitalea - Di lengkapi dengan 23 mineral dan vitamin yang penting untuk tubuh untuk mengekalkan kesegaran tubuh. Membantu mempercepatkan penghasilan darah merah akibat kesat keguguran dan mengelakkan daripada wajah lesu pucat tidak bermaya.

B-Complex - Dikenali sebagai anti tekanan dan mengelak ibu daripada terkena angin meroyan. Ia juga membantu membentuk sel darah merah. Selain itu, ia juga sebagai agen penukar makan kepada tenaga.

Sustained Released VitaC - Memperbaiki sel-sel yang rosak dan dikenali sebagai antioksidant yang paling konsisten. Sebagai agen merawat kulit wajah dan tubuh dengan membekalkan kolagen secara semulajadi. Ia juga meningkatan sistem pertahanan badan daripada terkena sebarang penyakit.

Zinc Complex - Zinc adalah agen yang terbaik dalam menyembuhkan luka dalaman dan luaran. Gamat adalah haiwan yang mempuyai zinc yang tinggi sebab itu sesiapa yang menjalani pembedahan amat digalakkan. Walaubagaimanapun, gamat asli hanyir sebagai alternatif anda boleh mengambil Zinc Complex dalam bentuk tablet.

Energizing Soy Protien (ESP) - Sejenis protien soya yang membantu menghasilkan sel-sel yang sihat dan mencantikkan kesan luka. Ia juga berperanan dalam menguatkan rahim yang telah terluka. Ia juga alternatif untuk menyerikan wajah dan ingin kuruskan badan.

Berminat? Anda boleh membelinya secara online disini:


Jika anda ingin membeli set keguguran dengan harga kasih sayang, sila hubungi saya di:

016-6684862
Ain Ridzuan
 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in