6 PUNCA MASALAH HAID TIDAK TERATUR

Assalamualaikum wbt. Salah satu punca susah mendapat zuriat ialah haid tidak tidak teratur. Datang 2-3 bulan sekali dan ada yang tanpa henti. Keadaan ini amat menyukarkan kerana kita tidak tahu bilakah ovulasi sedang berlaku. Mengetahui masa ovulasi adalah sangat penting bagi pasangan yang inginkan zuriat. Ovulasi ialah tempoh telur/ovum keluar dari kilang ovari untuk di senyawakan. Tambahan pula ovulasi hanya berlaku selama 3 hari dalam satu tempoh kitaran haid.

masalah haid tidak teratur

Bagi mengatasi masalah ini jom kita nengok apakah masalah penyebab haid tidak teratur :

  • Amenorrhoea - Seseorang wanita yang tidak pernah datang haid pada umur 16 tahun atau haid berhenti sekurang-kurangnya 3 bulan tetapi tidak mengandung. Ia bukan penyakit tetapi ia di mungkin disebabkan oleh tekanan perasaan, terlebih bersenam, gangguan pola pemakanan (seperti anorexia), masalah hormon makan dan PCOS. Rawatan Amenorrhoea ialah dengan mencari punca masalah tersebut. Contohnya terlalu kuat bersenam, anda perlu kurangkan aktiviti bersenam. Jika mempunyai masalah berat badan, anda perlu mengurangkan berat badan. Gaya hidup perlu di ubah.


  • Oligomenorrhoea - Haid datang dalam kitaran 35-90 hari (kitaran normal 28 hari). Ini di sebabkan pengambilan pil hormon perancang dan ia berlaku kepada wanita yang menyusukan anak anak kerana hormon prolaktin tinggi di dalam badan. Pesakit PCOS juga mempunyai Oligomenorrhoea. Kebanyakkan remaja mempunyai masalah ini sebelum kitaran haid betul-betul tetap. Keadaan ini tidak membahayakan kerana hanya berkaitan keseimbangan hormon. Apabila berhenti mengambil pil perancang atau menyusukan anak, insyallah haid pasti normal.


  • Ovari pra-matang - Kilang Ovari berhenti mengeluarkan telur/ovum sebelum sampai waktunya. Contohnya, seorang wanita yang berusia 25 tahun tidak datang haid kerana Ovarinya telah menapous. Keadaan ini agak menakutkan bagi wanita yang inginkan cahaya mata. Jangan tidak percaya ovari juga boleh tua sebelum waktunya. Proses kehamilan agak sukar tetapi masih boleh di cuba dengan cara lain. Doktor selalunya akan memberikan pil hormon estrogen dan hormon-hormon lain bagi membantu ovari wanita mngeluarkan telur seperti biasa. 
fibroid dalam rahim


  • Fibroid rahim - Fibroid rahim adalah tumor tetapi bukan kanser. Ia selalu terjadi kepada wanita yang pernah melahirkan anak. Ia terjadi disebabkan terdapat darah haid tidak habis keluar atau darah nifas yang tidak di keluarkan dengan habis semasa proses berpantang. Ada wanita walaupun mempunyai fibroid masih lagi boleh mengandung tetapi ada sesetengah wanita tidak boleh hamil secara semulajadi. Tanda-tanda fibroid rahim ialah haid yang berpanjangan dan sakit senggugut yang kuat. Selalunya rawatan yang di cadangkan ialah dengan pemberian ubat melegakan kesakitan, melambatkan atau menghentikan pertumbuhan fibroid. Pembedahan juga boleh di lakukan untuk membuang fibroid.
period tidak teratur di sebabkan ketumbuhan di dalam rahim



  • Endometriosis - Ia berlaku apabila tisu yang biasanya tumbuh di dalam rahim tetapi ia berkembang di luar rahim. Endometriosis menyebabkan kesakitan sebelum dan semasa awal period. Endometriosis juga boleh menyebakan kemandulan. Antara rawatan yang di syorkan ialah pil tahan sakit, pil hormon atau pembedahan. Walaubagaimanapun bagi pasagan yang mahukan cahaya mata rawatan secara IVF (persenyawaan in vitro) boleh membantu meningkatkan tahap kesuburan wanita.


  • Dysmenorrhoea - Mempunyai sengugut yang teruk. Walaubagaimanapun ia tidak serius tetapi masih perlu di beri perhatian kerana di takuti berlaku di sebabkan jangkitan, endometriosis atau sista ovari.

Pendek kata masalah haid tidak teratur ini banyak di sebabkan oleh masalah hormon dan gaya hidup yang tidak sihat. Antara pencegahan yang boleh boleh kita sebagai boleh lakukan untuk mengelakkan sebarang masalah ialah:

  • Jaga kebersihan alat sulit. Elakkan daripada memakai pencuci wanita terlalu kerap kerana ia akan mematikan flora dan fauna di situ.
  • Jangan buat teknik douching (menyebur air masuk ke dalam vagina).
  • Amalkan pemakanan yang sihat seperti buah-buahan, sayur-sayuran.
  • Elakkan pemakanan yang bersifat hormon seperti ayam moden, daging lembu import, soya GMO dan pelbagai lagi kerana makanan ini menyebabkan kecelaruan hormon semakin bertambah dan ketumbuhan semakin membesar. Seelok-eloknya makan sumber protien seperti ayam kampung, ikan sungai, daging lembu yang tidak di cucuk dengan ubat hormon. 
  • Elakkan makanan segera kerana ia mempunyai kandungan garam dan bahan perisa yang tinggi
  • Mengambil vitamin yang boleh membantu menstabilkan kembali hormon.

Untuk khidmat rundingan tetang vitamin, anda boleh hubungi saya di:

016-6684862
Ain Ridzuan

Terima kasih

SEDAPNYA MAKAN PIZZA DI PIZZA VS SATAY, SUBANG JAYA

Assalamualaikum wbt. Hari ini kita cerita tentang makan pula ya. Lapar pula tengah-tengah malam ni bila teringatkan makanan. Sebenarnya saya pergi restoran ini minggu lepas. Dah jadi bahan kumbahan pun. Hehehe... Tetapi masih lagi nak cerita sebab masih terbayang kesedapannya itu. 

Hari itu saya ada kelas di HQ Shaklee di Sunway. Habis je kelas suami jemput terus pergi cari makan untuk makanan tengahari. Lepas makan boleh terus balik kampung. Jadi suami terus bawakan tempat yang dulu beliau selalu makan masa bujang-bujang dulu. Bila sampai sahaja di lokasi dia terkejut sebab restoran lama dah tiada digantikan dengan restoran baru iaitu Pizza VS Sate.

Pada awalnya memang tak nak makan kat situ pon sebab macam tiada orang sahaja lepas tu nampak nan hado je. Bila nengok kita restoran tak de orang mesti tanggapan restoran ini tak sedap kan tetapi apabila perut dah mula bernyanyi maka terpaksa lah redah je makan di situ. Masuk-masuk je restoran itu sekali nengok..... waaaaa.... ramainya. full house gitu. Rupanya derang pakai cermin gelap sebab tu tak nampak orang di dalam.



Konsep dekorasi restoran itu English Style. Memang cantik! Ala-ala Italiano pon ye gak. Tidak seperti luarannya. Macam biasa bila duduk je pelayan akan berikan menu untuk di pilih. Macam-macam ada! Bukan setakat makanan barat sahaja, makanan Malaysia pun ada juga seperti Nasi Lemak. Ye lah dah nama pun Pizza VS Satay kan..

Tetapi selera kami pada hari itu nak makan makanan barat lak. Jadi kami order Rib-Eye Steak, Pizza, Spaggeti Bolognese dan Sate. Servisnya juga cepat tetapi bagi orang yang tengah lapar macam saya memang rasa lambat la... hehehe... Meh sini kita layan beberapa gambar yang mengiurkan ini... hehehe...


Pizza ni memang terbaik! Sedap tau... tak sama macam kat Pizza H** dan Dom*** yang selalu kita makan tu. Boleh tangkap leleh la kalau makan. Cheese dan dohnya memang perfect!


Rib-Eye Steak ni pon sedap juga terutamanya kuahnya. Dagingnya agak liat sedikit tetapi masih boleh d kunyah


Spagetthi Bolognese ni pon sedap gak. Tidak terlalu masam. Just nice. Anak-anak suka betul makan ni.


Sate ni jika di lihat pada rupanya agak menawan kerana menggunakan pewarna merah. Kuah kacangnya juga sedap.

Yang terakhir but not least dah tentu airnya. Kang tak pasal-pasal makan tercekik. Hehehe..

Kalau bagi 5 bintang saya bagi 4.5 bintang. Lepas ni nak cuba spagethhi Carbonara pulak. Nampak sedap nengok orang sebelah makan. Kalau korang teringin nak makan-makan disini amat digalakkan sebab sedap... Restoran ini berada di Subang Jaya.

Pizza VS Satay
2 Jalan USJ 11/3j
47600 Subang Jaya, 
Selangor



ADAB BERGADUH DALAM RUMAH TANGGA

Assalamualaikum wbt. Selalunya musim-musim cuti sekolah ramai yang melansungkan perkahwinan. Bahagia rasanya apabila melihat pasangan dua sejoli menyatukan cinta kepada cinta yang halal. Namun begitu menempuh alam perkahwinan ini tidak seperti semasa bercinta dahulu. Semasa alam perkahwinan bermula, baru lah terserlah perangai sebenar pasangan kita.



Secara amnya bergaduh semasa bercinta tidak sama dengan dengan gaduh lepas kahwin. Bergaduh selepas berkahwin perlu ada teknik yang betul bagi mengekalkan rumah tangga. Kalau ikutkan hati boleh bercerai berai. Orang cakap menarik rambut di dalam tepung agar tidak berselerak. Begitulah gambaran adab bergaduh di dalam rumah tangga. Barulah di katakan gaduh-gaduh sayang..

adab bergaduh dalam islam

Semasa bergaduh ada juga adab dan pantang larang yang kita tidak boleh buat masa bergaduh iaitu:

Jangan hina kedua ibu bapanya


Ini adalah perkara yang paling penting dalam kehidupan seseorang. Bayangkan seseorang menghina kedua ibu bapa kita, yang mendidik, menyusukan kita dari kecil tiba-tiba orang lain menghina mereka. Perkara ini memang akan menyakiti hati pasangan dan melibatkan banyak pihak seterusnya merenggangkan hubungan kekeluargaan. Pada zaman sekarang ini kebanyakkan menantu memang tidak sukakan keluarga mentua. Macam alergik bila kena balik rumah mentua. Jangan bergitu. Pasangan yang kita kahwini itu anak mereka. Ambillah hati mereka demi keharmonian rumah tangga kita.

Jangan mengungkit 


Jangan mengungkit apa yang telah di berikan kepada pasangan. Hilang pahala atas semua kebaikkan kita lakukan untuk pasangan.

Jangan bertengkar depan anak-anak


Jangan bertengkar di depan anak-anak kerana ia akan menjadi contoh yang tidak baik kepada mereka. Selain itu mereka juga akan rasa tertekan dan hilang rasa hormat apabila melihat ibu bapa saling bergaduh. Perkara yang paling teruk berlaku ialah mereka menceritakan keadaan ibu bapa bergaduh kepada orang luar. Ini akan menjejaskan imej keluarga kita.

Jangan pukul pasangan


Apabila bergaduh elakkan daripada memukul pasangan menggunakan tangan atau peralatan. Dalam Islam ada adab mengawal kemarahan. Jika tengah marah dalam keadaan berdiri maka duduk lah, Jika tidak dapat melegakan berbaring lah. Jika masih lagi tidak dapat meredakan kemarahan berwudhuk la dan lakukan solat sunat taubat. Sesungguhnya marah itu sebahagian daripada sifat syaitan.

Jangan hina pasangan


Jangan hina peribadi pasangan samada gemuk, pendek, kulit mengerutu dan lain-lain kerana ia akan menambah lagi kekeruhan hubungan dan pergaduhan akan menjadi semakin berpanjangan.

Jangan bergaduh berpanjangan


Suami isteri jika tidak bercakap seharian kerana bergaduh, berhati-hatilah syaitan mungkin akan masuk jarum. Had maksima tidak bertegur sapa ialah 3 hari. Bayangkan keadaan kalau selama 3 hari tidak bercakap dengan pasangan walaupun tinggal sebumbung. Rendahkan ego, lapangkan hati dan belajar memaafkan. Pasti rumah tangga aman bahagia.

Ingatlah pasangan yang kita gaduh dan marah itu suatu ketika dahulu pernah ada di dalam hati kita.. Dia ibu dan bapa kepada anak-anak kita.. Jangan gaduh lama-lama ya!

Anda mungkin berminat dengan artikel ini:
Tips bijak urus hutang


Kredit: Majalah Anis

TAUHU BAKAR TERBAIK DI PELABUHAN KLANG

Assalamualaikum wbt. Cuba angkat tangan siapa kat sini tak suka makan! Tiada manusia di dalam dunia ni tak suka makan, semuanya suka makan kecuali yang memang sakit dan tak de selera nak makan tu la. Hari ini saya nak bawakan tempat tauhu bakar dan rojak yang sedap di Pelabuhan Klang.


Sebenarnya saya mengenali pakcik yang menjual Tauhu Bakar ni sejak 4 tahun lepas setelah rakan sepejabat beritahu port baru tempat makan yang sedap. Beliau menjalankan perniagaan rojak buah dan tauhu bakar atas sokongan Lembaga Zakat Selangor. Macam mana saya boleh tau? Kerana beliau menggunakan lori yang di bekalkan oleh Lembaga Zakat Selangor. Jadi kami gelarkan dia pakcik lori zakat untuk mudah mengenali beliau.


Pengalaman saya ketika mengandungkan anak yang kedua, secara tiba-tiba mengidamkan tauhu bakar pakcik ini. Hampir setiap petang saya cari dan tak jumpa. Ingatkan dah tutup tetapi rupanya saya cari tak kena hari yang beliau berniaga.. Akhirnya setelah anak saya berusia 2 tahun baru jumpa.. huhuhu

Untuk pengetahuan korang, setiap kali pergi ke tempat pakcik ni mesti ramai orang yang menunggu. Tapi saya salute la beliau sangat pantas melayan tempahan walaupun seorang diri. Cuma kenkadang tu bila dah ramai sangat orang dia memang minta pelanggan ambil sendiri. Hehehe... tetiba ada pelayan sambilan pula di sini.


Apa yang best sangat tauhu bakar dan rojak buah pakcik zakat ini ialah kuahnya! Memang melekat habis!... Ditambah pula taburan kacang yang meriah dan mendamaikan. Bila tauhu bakar masuk ke mulut memang terasa segala kenikmatannya itu. Rasa kacang, rasa kuah rojak dan rasa tauhu menjadi satu.Weeewwwit!!


Untuk pengetahuan korang pakcik zakat ni ada dari jam 12.30 tengahari sehingga 6.30 petang setiap hari Isnin hingga Khamis. Jumaat beliau cuti. Cara nak cari tempat pakcik ini ialah ia berada di berdekatan RHB Bank Pelabuhan Klang. Jika berada di traffic light bangunan pagawam Show Brothers lama arah dari Klang ambil ke kanan nampak RHB Bank belok ke kanan dan jalan terus. Di situ lah pakcik itu berada. Faham ke faham ni?

Kalau tak jumpa boleh la tanya orang di situ. Papepun korang wajib cuba tau!

CARA KEMPISKAN PERUT SELEPAS BERSALIN PEMBEDAHAN

Assalamualaikum wbt. Masalah bersalin secara pembedahan yang paling biasa di temui ialah perut buncit dan susah di kempiskan. Ia kerana luka pembedahan masih lagi baru dan di bimbangi akan terbuka semula. Orang tua-tua kata perut memboyau. Agak memalukan jika dah bersalin hampir 6 bulan tetapi perut masih lagi macam lepas bersalin. 

kempiskan perut lepas bersalin

Bagi merungkai masalah ibu-ibu ini. Saya ingin kongsikan cara bagaimana nak kempiskan perut selepas bersalin samada untuk ibu bersalin pembedahan atau normal.


  • Pemakaian bengkung sangat membantu mengempiskan perut ditambah pula dengan sapuan limau nipis bersama dengan kapur. Otot perut pada ketika ini tidak kuat. Pemakaian bengkung pada ketika ini membantu menyokong dan menguatkan otot di samping membuang lemak yang terkumpul di perut. Jika anda bersalin secara pembedahan di galakkan supaya menggunakan bengkung moden yang boleh di ubahsuai tahap ketatnya. Waktu yang seelok-eloknya memakai bengkung moden jika bersalin pembedahan ialah 2-3 minggu selepas melahirkan. Memang akan rasa sedikit ngilu tetapi boleh ubah mengikut keselesaan anda. 
  • Elakkan meminum air sekaligus. Minum air sekaligus akan menyebabkan ruangan perut menjadi besar dan buncit.Seeloknya minum air sedikit-sedikit dan minum dalam keadaan duduk. Apabila minum dalam keadaan berdiri air yang masuk kedalam perut sambil berdiri itu akan memberikan tekanan kepada perut.
  • Membuat tarian zumba atau gelekkan pinggang. Tarian gelekkan pinggang seperti tarian Arab membantu menguatkan otot di bahagian pelvis. Cuba anda gelekkan perut sekarang. Rasa perut keraskan? Itu maknanya otot anda sedang bersenam. Jangan risau senaman ini tidak menganggu luka pembedahan.
  • Elakkan mengambil makanan bergula dan berlemak. Ini memang pantang besar jika nak kempiskan perut! Lemak dan gula yang berlebihan yang tidak di tukarkan kepada tenaga akan menimbun di dalam badan. 
  • Korset. Korset ni boleh di pakai selepas pantang. Penggunaan korset ini bertujuan untuk menstrukturkan semula lemak dan mengurangkan nafsu makan. Korset agak ketat. Apabila ketat ia akan mengecilkan ruangan bagaian perut dan anda akan rasa kenyang walaupun makan sedikit. Ia bergantung kepada seseorang. Ada yang selesa dan ada yang tidak selesa. Ada yang mahal dan ada yang murah bergantung pada budget korang.
Walau apa pun semuanya bergantung kepada diri anda sendiri. Tiada jalan pintas untuk kurus. Yang penting jaga makan dan rajin bersenam. Selamat mencuba!

Anda mungkin berminat artikel ini:

GST MEMBEBANKAN ATAU TIDAK JIKA INGIN MERANCANG KELUARGA?

Assalamualaikum w.b.t. Rasanya sekarang ini ramai para ibu bapa tengah runsing dengan kos sara hidup yang semakin meningkat. Tambahan pula kerajaan telah memperkenalkan GST 6% untuk menstabilkan ekonomi negara. Untuk orang yang telah berkeluarga sudah tentu perkara ini agak membebankan terutamanya jika bakal menimang cahaya mata dalam masa yang terdekat ini. Sebab itu jika ada jualan murah atau apa sahaja expo bayi amat di galakkan membeli kelengkapan bayi. Tetapi jika korang sanggup bertahan berebut di expo sila lah pergi. Hehehe..

Jom kita nengok apa di kenakan GST dari ibu mengandung hingga ke anak sekolah menengah. Pendek kata dari mengandung sehingga besar memang tidak boleh lari dari GST.


Antara perkara-perkara yang akan terlibat dengan GST kit ujian kehamilan, vitamin dan suplemen, susu untuk ibu mengandung dan menyusukan manakala perkara yang tidak di kenakan GST ialah pemeriksaan ibu mengandung dan ubat-ubatan yang di senaraikan dalam pengecualian GST.



Untuk bayi pula hanya susu formula bawah 1 tahun sahaja yang tidak di kenakan GST yang lain seperti lampin pakai buang, alat mandian bayi, breastpump, minyak bayi, botol susu, puting dan pelbagai lagi. Penyelesaiannya sila lah menyusu badan. Jimat dan mudah!


Untuk anak-anak yang setahun keatas GST hanya di kecuali kan untuk Oats dan beras.  Perkhidmatan kanak-kanak seperti taska, susu tepung, tisu basah, lampin pakai buang, baju, barang mandian semuanya di kenakan GST. Pada peringkat ini kos agak meningkat. Bayangkan dalam sebulan kanak-kanak itu minum 4 tin susu dan memakai lampin pakai buang. Mau berlubang poket ayah nya..


GST di kenakan kepada murid prasekolah termasuk buku, peralatan tulis , ubat gigi, beg sekolah dan lain-lain lagi. Hanya yuran taska tidak di kenakan GST samada tanggungan kerajaan atau swasta.


Bagi anak-anak yang bersekolah rendah dan menengah, GST yang di kenakan agak berkurangan sedikit. Yuran persekolahan, makanan di sekolah dan tambang bas di kecualikan daripada GST tetapi dari segi peralatan persekolahan di kenakan GST. 

Jadi ibu bapa sekarang ini memang tersepit meneruskan kelansungan hidup. Nak berbelanja perlu berkira terlebih dahulu. Kena ada duit selit-selit. Duit gaji? Bertapa kat gunung pun belum tentu duit tambah turun dari langit. Duit gaji adalah statik. Contohnya gaji sebulan RM 2500.00. Tolak duit rumah sewa, duit kereta bulanan, pinjaman pelajaran, duit minyak pergi balik pergi sekolah, yuran taska anak dah tinggal berapa? Saki bakinya memang menyakitkan hati.

Saya juga pernah mengalami keadaan seperti itu. Nak meminjam memang malu. Lagipun sampai bila asyik nak meminjam kan. Jatuh maruah tau kalau asyik meminjam. Fikir punya fikir kena usaha dengan cara berniaga dan Shaklee membuka peluang berniaga dari rumah dengan kos modal yang sangat rendah iaitu RM 75.00 sahaja tanpa perlu menyimpan stok. Senang pun senang.. mengadap je depan komputer dan handphone.

Alhamdulillah pucuk di cita ulam mendatang.. 

Bersambung lagi.....

MINUMAN TAHAN MENGANTUK SEMASA MEMANDU YANG MEMBUATKAN ANDA RASA NAK PECUT

Assalamualaikum w.b.t. Hari ini saya agak keletihan di samping virus demam semakin menjelma. Kali ini pakej lengkap penyakit iaitu sakit gigi, demam selsema dan ulser mulut. Memang terbaik la kalau nak kurus masa ini. Hehe.. Tekak sakit, mulut sakit, gigi pun sakit. Walaubagaimapun kesakitan itu tidak menghalang saya untuk menulis entry buat pembaca blog tercinta... cheeewah!


kenpenatan melampau


Siapa kat sini bila buka buku je mengantuk? Bila masuk kelas je dah sangap macam kawah? Dengar isteri membebel je dah tersenguk-senguk (eh!) Hahaha... ini jangan di buat main-main ye.. Ada orang sambil memandu boleh tertidur hingga menyebabkan kemalangan. Saya juga mengalami masalah mengantuk ketika memandu. Kalau bawa kereta tu memang huyung hayang.

Memang menakutkan bila di fikirkan memandu dalam keadaan merbahaya. Macam-macam cara saya buat antaranya letak wangian yang boleh hilangkan mengantuk, buka tingkap kereta besar-besar, menyanyi ala micheal Jackson kuat-kuat dalam kereta tetapi semuanya tidak mendatangkan hasil.

Penyelesaiannya saya kerap makan untuk hilangkan mengantuk. Bila memandu sambil makan ni sedar tak sedar dah makan berkalori-kalori dan berat pun makin bertambah ... whoa! Jadi penyelesaiannya saya ambil Cinch Tea. Cinch Tea ni boleh hilangkan mengantuk dan kuruskan badan tau. Maknanya dapat 2 kebaikan iaitu dah tidak mengantuk semasa memandu dan dapat kuruskan badan.. yeayy! 


ubat tahan mengantuk
Add caption


Cinch Energy Tea ni ada kawan cadangkan sebab beliau nengok masalah saya ni dah tahap kronik. Ada satu hari tu, kitaorang pergi shopping bersama-sama naik kereta saya. Akhirnya beliau sangat takut dengan pemanduan saya.. hahaha....Oh ya, suami saya kalau di kena travel jauh-jauh memang saya beri minum dan bekalkan untuk perjalanan. Alhamdulillah dah tidak perlu minuman tambah tenaga yang bahaya jika diambil secara berlebihan. Untuk makluman korang Cinch Energy Tea ni boleh diambil oleh ibu mengandung. Kandungan di dalam Cinch Tea ialah Tea Merah, Teh Putih, Teh Hijau Matcha dan Rooibos Tea yang membantu kecergasan tubuh.

Kakak ini pon dah takjub dengan dengan kesan Cinch Energy Tea.


Kalau korang tengah mencari pengganti kopi untuk hilangkan mengantuk, korang boleh cuba Cinch Energy Tea ini. Kopi ni jika diambil terlalu banyak akan memudatkan diri. Yang penting teh ini tanpa dadah dan selamat digunakan.

Untuk tempahan hubungi saya di no. 016-6684862 (Ain)

BETULKAH KEPUTUSAN UJIAN KEHAMILAN HOMEMADE BOLEH DI PERCAYAI?

Assalamualaikum w.b.t. Selamat pagi... Hari ini saya nak cerita bab ujian kehamilan yang isteri-isteri yang lewat datang period suka buat terutamanya jika sedang menantikan kehadiran cahaya mata. Harga pregnancy test di pasaran agak mahal dan yang paling murah yang saya pernah jumpa RM 2.00. Yang paling mahal sekitar 36.00 keatas. Kit ujian kehamilan yang mahal sikit ini boleh mengesan hormon kehamilan walaupun belum sampai waktu haid lagi. Kiranya sebelum datang period kita boleh tahu kita mengandung tak. Kit ujiaan kehamilan seperti ini membantu jika wanita tersebut terlibat dengan aktiviti lasak atau dah memang dah tak sabar lagi menunggu period datang. hehehe..


Ada bermacam-macam cara ujian kehamilan buat sendiri di rumah seperti dengan menggunakan bahan peluntur (Clorox), ubat gigi dan cuka. Setakat ini kebenarannya masih di pertikaikan kerana ada ibu mengandung yang buat tetapi tetapi tidak menjadi iaitu hormon kehamilannya tidak dapat dikesan.

Bagaimana hendak tahu sama mengandung atau tidak jika buat ujian kehamilan homemade?


  • Bahan peluntur - Campurkan air kencing pertama pagi hari dengan sedikit bahan peluntur. Jika berbuih banyak maknanya mengandung, jika tidak hasilnya negatif.
  • Cuka - Campurkan air kencing pertama pagi hari dengan sedikit cuka. Jika warna air kencing bertukar menjadi semakin gelap maknanya mengandung, jika warnanya semakin memudar hasilnya negatif.
  • Ubat gigi - Campurkan air kencing pertama pagi hari dengan sedikit ubat gigi. Jika berbuih banyak maknanya mengandung, jika tidak hasilnya negatif. Kacau ya air kencing itu dengan ubat gigi.
  • Walaubagaimanapun kebenarannya masih lagi di pertikaikan tetapi kalau nak cuba apa salahnya boleh juga cuba suka-suka. Ada yang buat menjadi. Disini saya lampirkan video keberkesanan ujian kehamilan homemode ini dengan kit ujian kehamilan untuk tatapan korang.



Walauapapun jangan lah letakkan harapan setinggi gunung jika tidak merana diri. Untuk ujian yang lebih tepat silalah beli kit ujian kehamilan untuk keputusan yang sebenar.

Klik disini untuk membaca artikel:
Waktu yang paling sesuai untuk membuat ujian kehamilan
Cara cepat hamil untuk pasangan yang dah lama berkahwin
Punca keguguran ibu mengandung

5 SEBAB RAHIM KEMBANG PUNCA SUSAH DAPAT ANAK

Assalamualaikum w.b.t. Sebenarnya saya baru pertama kali dengar tentang rahim kembang. Yang selalu di dengari ialah rahim jatuh, rahim terbalik, rahim tinggi dan lain-lain lagi. Rahim adalah organ yang paling penting wanita. Tanpa rahim tidak sempurna kejadiaan sebagai wanita. Di rahim wanitalah tempat kejadian asal usul kejadian manusia. Bayangkan di dalam rahim wanita itu lah tempat seorang manusia hidup makan dan minum selama 9 bulan.


Ok. berbalik kepada rahim kembang. Kawan saya baru-baru ini di sahkan oleh doktor mempunyai rahim kembang. Terkejut sakan beliau bila mengetahuinya. Beliau juga sedang berusaha untuk mempunyai zuriat sendiri. Selalunya orang perempuan jarang menyedari terkena rahim kembang. apabila keadaan semakin teruk barulah disedari. Setelah di selidiki berikut adalah tanda-tanda seseorang wanita mempunyai rahim mengembang:

bahaya dan rawatan rahim kembang

Tanda-tanda rahim kembang:


  • Banyak keputihan keluar daripada kemaluan
  • Seluar dalam sentiasa dalam keadaan basah 
  • Selalu perut kejang
  • Period tidak menentu
  • Perut buncit
  • Sakit ketika melakukan hubungan dengan suami
  • Tumit kaki sakit

Punca rahim kembang ialah:

  • Kerap minum ais
  • Banyak mengambil makanan yang sejuk seperti sayur kangkung, kacang panjang, makanan bermalam
  • Apabila keguguran kandungan, wanita tidak berpantang dengan baik
  • Tidak berpantang dengan sempurna selepas melahirkan anak
Akibat daripada rahim kembang ini ialah suami tidak mendapat kenikmatan ketika bersama dengan isteri dan peluang untuk hamil juga rendah. Jadi apa yang perlu dibuat jika doktor sahkan anda mempunyai rahim kembang?

Rawatan Rahim Kembang

  • Elakkan daripada minum ais dan makanan sejuk
  • Elakkan diri dari penyaman udara dan kipas angin dari terkena kaki
  • Ambil herba untuk memanaskan rahim 
  • Buat senaman kagel
  • Buat senaman seperti "Anda baring tetapi kaki dan punggung sandarkan kepada diding, angkat punggung beberapa kali"
  • Pakai korset. Corset sebenarnya dapat meletakkan rahim di tempat yang betul. Sebab itu semasa dalam pantang digalakkan supaya memakai bengkung.
Jadi dah tahu dah rahim kembang tu macam mana kan Perkara nampak kecil dan ringan tetapi jika diabaikan merana hidup. Boleh bercerai berai suami isteri tau. Isteri lebih-lebih lagi jangan ambil mudah perkara ini.

Klik disini untuk:

WAKTU YANG PALING SESUAI MEMBUAT UJIAN KESUBURAN

Assalamualaikum w.b.t. Pasangan yang berkahwin sudah tentu inginkan cahaya mata. Perasaan semakin membuak-buak apabila orang sekeling mula bertanya "Bila nak ada anak?" Sebenarnya ini adalah soalan yang paling di elakkan untuk orang yang baru kahwin. Baru kahwin 2 bulan dah tanya "Dah ada ke?"

Rasa nak gelak guling-guling bila dapat soalan macam ini. Hehehe... Sebenarnya diawal perkahwinan suami isteri, proses perkenalan baru sahaja bermula. Jika semasa bercinta dahulu kita mengenal dari segi luaran, bila dah berkahwin ni baru nak mengenali hati nurani yang lebih mendalam pula. 

waktu yang sesuai buat urawatan kesuburan

Nak cipta keserasian suami isteri ini bukan ambil masa satu hari. Asal bersama sahaja ok dah serasi la tu.. Ada isteri yang malu-malu dengan suami walaupun dah 3 bulan berkahwin, ada suami yang masih gemuruh apabila bersama dengan isteri. Jadi jangan nak salahkan suami isteri yang lambat dapat anak.

Dalam rumahtangga ni perlu ada penyatuan dua hati. Hati suami dan isteri perlu seiringan untuk mempermudahkan urusan rumahtangga. Tu dia dah macam pakar motivasi rumahtangga pula.. hehehe.. bukannya apa ini berdasarkan pengalaman rakan-rakan dan pelanggan saya.

Jadi berbalik pada persoalan yang utama bilakah waktu yang sesuai untuk membuat ujian kesuburan? Selalunya doktor akan menasihatkan setelah 2 tahun berkahwin seandainya tiada apa-apa tanda kehamilan. Kalau dah tak sabar sangat semasa 1 tahun setengah pun dah boleh. Jika telah usia perkahwinan telah melebihi 2 tahun, korang boleh pergi ke Klinik LPKKN berdekatan. Ikut senarai menunggu pesakit. 

rawatan kesuburan

Ada yang perlu menunggu sehingga setahun untuk mendapatkan perkhidmatan. Bergantung kepada ramai pesakit di sesebuah klinik itu. Nak lagi cepat pergi sahaja hospital swasta cepat dan tidak perlu menunggu. Cuma yuran perkhidmatannya agak menakutkan la.. hehehe..

Tetapi kitaorang dah tak sabar nak timang cahaya mata sendiri ni... Kahwin pun dah lambat. Ni sekarang nak pulun buat anak ni. Amboi! Pertama sekali bersyukurlah korang mempunyai masa untuk bercinta suami isteri. Bercinta sebelum kahwin dan selepas kahwin lain tau. Jadi nikmati lah percintaan suami isteri yang membahagiakan itu. Abaikan apa yang orang cakap. Janji korang suami isteri loving couple gitu.


Sebelum membuat apa-apa rawatan kesuburan, perbincangan suami isteri dari hati ke hati perlu dilakukan bagi mengelakkan masalah di kemudian hari sebab bukan suami semua yang terbuka untuk menjalani rawatan kesuburan. Rawatan kesuburan juga perlu dihadiri oleh suami isteri. 

Jadi pergi lah kemana-mana tempat honeymoon yang best-best.. dalam negara pun boleh... yang buat korang suami isteri bahagia sangat. Pimpin dan peluklah pasangan bila berjalan.. ewahh! Daku pula lelebih.. hehe.. Perasaan romantik itu yang sebenarnya meransang kehamilan kerana homon oxytocin di keluarkan dengan banyaknya..

Jadi dah tahukan bila nak buat temujanji dengan doktor? Dah habis ikhtiar? Dah buat apa yang saya cadangkan? Jika sudah sila set date dan ambil cuti dan buat temujanji dengan doktor. Semoga berjaya!!

Klik disini untuk mengetahui: 

EKZEMA KULIT HILANG DALAM MASA 5 HARI DENGAN KRIM TANPA STERIOD

Assalamualaikum w.b.t. Kasihankan bila lihat anak kecil merengek akibat kegatalan ekzema. Lebih-lebih lagi musim panas sekarang jika tidak di kawal ekzema semakin merebak. Ekzema merebak melalui peluh dan kebanyakkan bayi atau kanak-kanak tidak tahan berpeluh. Saya teringat anak-anak saya memang jenis tidak tahan berpeluh. Mesti kulit merah-merah bila berpeluh. Orang kata anak London. 

Tetapi bayangkan jika anak korang jadi macam ini. Rasanya pilu tak hati bila hari-hari dengar anak meregek kegatalan. Sedihnya Allah yang tahu. Nak keluar rumah pun rasa malu.


Kanak-kanak ini sebenarnya telah lama menderita ekzema ini. Dah macam-macam jenis ubat, krim, antibiotik di ambil termasuk pergi pakar namun tidak menemui penyelesaiannya. Pendek kata berhabis juga duit nak merawatnya.

Namun atas izin Allah ibunya terbuka hati untuk mencuba krim Herbal Blend berikutan banyak testimoni dan pengalaman ibu-ibu yang jatuh hati menggunakan Herbal Blend ini. Ini hasilnya setelah 5 hari menggunakan krim ajaib ini. Rasa macam tidak percaya pula dan rasa bersyukur sangat bila dapat membantu pelanggan mempunyai masalah sebegini.

Krim ajaib ini selain boleh merawat ekzema, ia juga membantu merawat tumit kaki pecah. Tumit kaki pecah selalu terjadi jika mempunyai berat badan berlebihan dan berdiri terlalu lama. Lagi satu jika tiba-tiba ada sebiji jerawat tumbuh kat pipi, calitkan aje Herbal Blend ini. insyallah esok bangun tidur dah hilang jerawatnya.

Hari itu kaki saya melecet kerana pakai kasut ketat sampai berdarah. Sakit wooo... Saya sapukan dengan herbal Blend dan akhir ia pulih seperti ini.. hehehe..

Jadi korang sila lah order dengan pantas krim ajaib ini di 016-6684862 (Ain Ridzuan).. murah jer.. RM 27.50 sahaja!

RAHSIA KAKAK INI BERJAYA ATASI KELETIHAN SEMASA BERPUASA WALAUPUN KETIKA MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Rata-rata ibu mengandung takut nak berpuasa ketika hamil. Saya juga pernah mengalami perasaan itu semasa mengandungkan anak yang pertama. Tambahan pula ketika itu usia kandungan baru mencecah 12 minggu. Macam-macam perasaan yang berkecamuk di hati. Semasa saya mengandungkan anak yang pertama, saya mengalami masalah tekanan darah rendah tambahan pula dilanda morning sickness di awal kehamilan. Makan apa semuanya muntah balik.



Saya juga bertanya pada pakar agama apakah hukum ibu mengandung yang tidak berpuasa. Jawapannya terbahagi kepada 2 iaitu:



Jika ibu mengandung sihat tetapi risaukan kandungan/ bayi dan meninggalkan puasa kerana bayinya, ibu perlu mengganti puasa dan membayar fidyah selama mana puasa yang di tinggalkan.


Jika ibu mengandung itu tidak rasa sihat dan bimbang akan kesihatan dirinya maka beliau di bolehkan berbuka puasa dan hanya perlu menggantikan puasa yang ditinggalkan tanpa membayar fidyah.

Rujukan pembayaran fidyah boleh di rujuk di Jabatan Agama Islam Negeri masing-masing.



Jadi pada situasi saya ketika itu, saya hanya perlu menggantikan puasa tanpa membayar fidyah. Walaupun telah melahirkan dan perlu menggantikan puasa tersebut, agak mencabar juga sebenarnya. Ye lah.. saya juga menyusukan anak. Sesekali tekak terasa memanggil-manggil berbuka puasa. Nak-nak bila masa banyak kerja memang lembik badan. Saya rasa ramai juga ibu-ibu mengalami masalah seperti saya dulu. 


atasi keletihan semasa berpuasa

Tetapi sesungguhnya pengalaman mengandung ini sambil berpuasa pasti yang paling saya ingati sebab saya pernah sampai menggigil dan hampir pitam bawa kereta. Akhirnya saya di marahi suami kerana degil sangat nak puasa. Mau taknya mak-mak lain bangga sangat bila tidak perlu ganti puasa. Hrmm.. sebenarnya ia mengikut kemampuan badan seseorang. Islamkan agama yang mudah dan banyak kemudahan yang Islam berikan pada penganutnya.



Alhamdulillah semasa mengandungkan anak yang kedua saya sudah berkenalan dengan Shaklee. Segalanya di permudahkannya. Pengalaman mengandung anak yang pertama dan kedua memang amat berlainan. Semuanya atas izin Allah yang mempermudahkannya.. Jom ikuti Video kakak ini yang menggunakan set kehamilan shaklee semasa berpuasa..







Klik disini untuk:

PENAPIS AIR MUDAH DIGUNAKAN KETIKA DI RUMAH ATAU PERCUTIAN

Assalamualaikum w.b.t. Bebarapa hari kebelakangan ini saya banyak urusan diluar dan perlu menginap di hotel. Kalau bermalam di hotel sudah tentunya airnya macam teh o nipis dengan bau karat. Tak selara mak nak telan. Selalunya saya akan beli air mineral untuk minum. Kan bagus jika hotel menyediakan penapis air. Hehehe... Saya ada pengalaman air tanah keluar saat nak buat susu anak.



Bukannya apa kalau hotel lama bau airnya memang boleh pengsan lah tambahan pula nak beri suami dan anak-anak air ibarat macam beri air racun pula. Semasa saya mengandungkan Zafri dulu, saya langsung tidak boleh minum air masak keranan tidak tahan dengan baunya. Bila minum je mesti muntah balik. Akhirnya terpaksa beli air mineral. Mahal tu... Sebotol air mineral 2 litre RM 2.50. Bayangkan kalau seminggu 20 botol air mineral. Kaya raya taukeh air mineral.

Bagi mengatasi masalah ini, mak dan abah saya telah belikan saya penapis air C****.... Terharu habis bila mak dan abah belikan untuk anaknya ni. Ye la penapis air yang harganya beribu kot siapa yang tak suka. Namun begitu langit tidak selalunya cerah... chewah! Disebabkan mak dan abah belikan cash untuk tahun kedua kami kena bayar servis penyelenggaraan tahunan sebanyak RM 500.00.. Banyak wooo!!

Kalau tak nak bayar maknanya tiada penggantian filter la.. sedih ko.. minum air kotor.. Mengigil juga nak keluarkan RM 500.00 untuk 5 kali servis filter. Macam kena tipu pula dengan syarikat itu. Fikir punya fikir baru perasan Shaklee pon ada keluarkan penapis air. Adoi ai macam mana boleh tak perasan ni... Takjub sangat dengan benda beribu, benda murah tak perasan pula.


Memula tak yakin juga penapis air yang kecik tu boleh ke nak tapis air berkarat dan berbau. Ye lah selalunya penapis airkan besar-besar dan pasang di singki rumah dekat dengan paip sekali. Tapi penapis air ini dah lah kecil lepas tu mudah di pasang. Mampukah ia beraksi dengan logam dan bakteria itu? Macam tak percaya pula...

Jadi beranikan hati mencuba penapis air shaklee ini. Tak cuba kita tak tahukan. Masa memula pasang " Eh senangnya nak pasang penapis air ni, tak perlu panggil suami tolong pasang" Nampak sikit kebijakkan isterinya di situ... hehehe... Ok dah pasang dah cun.. masukkan air pula. Penapis air ini ada penanda aras bila waktu yang perlu di tukarkan filter.


Bila penunjuk warna merah maknanya kena tukar filter yang lain. Sebiji filter tu selalunya boleh menapis air sebanyak 80 gelen air bersamaan 303 litre air dan tahan dalam 4 bulan. Selalunya kalau ambil pakej penapis air ini mesti akan di beri sekali 3 biji biji filter tambahan. Jadi jangka hayat penggunaan kesemua filter adalah setahun lebih bergantung kepada penggunaanya.

Oh ya! Penapis air ini tidak perlu guna elektrik tau. So pembaziran elektrik tidak akan berlaku dan boleh kemana-kemana walaupun untuk percutian bersama keluarga. Pendek kata kalau masuk hutan minum air sungai dah tiada masalah.

Lagipun ada juga isu sesetengah penapis air tidak halal kerana pada filternya terdapat tulang b***. Filter penapis air ini di perbuat daripada arang dan tempurung kelapa. Jadi sangat-sangat semulajadi dan halal. Tambahan pula penapis air yang comel kecil molek ini diiktiraf oleh Water Quality Association (WQA). Apabila badan professional mengiktriraf penapis air ini sudah tentu ianya bagus dan selamat di minum.

Saya juga ada membuat eksperimen menggunakan air ribena. Nah, ini hasilnya! Nampak ketakjuban disitu... bayangkan kalau air paip kita bergitu.. memang power!

Harganya murah banget dong! RM 460.00 untuk housing kit dan 4 filter untuk kegunaan setahun lebih! Tidak perlu penyelenggaraan secara tahunan hanya perlu tukar filter yang hanya RM 161.00 untuk setahun. Murahnyaaa! Boleh meracau nengok penjimatannya. 


Korang apa lagi? Silalah order sepantas kilat memandangkan kualiti air negara kita ado-ado je... Untuk tempahan sepantas kilat hubungi saya melalui SMS/ Whassup 016-6684862 (Ain Ridzuan) daaaa....




TIPS JIMAT KETIKA MEMBELI KELENGKAPAN BAYI

Assalamualaikum w.b.t. Saat  membeli kelengkapan bayi yang bakal lahir sangat mengujakan. Lagi mengujakan jika membeli sama kelengkapan ibu bersalin bersama suami tercinta. Saya dulu masa mengandungkan anak-anak, tidak tahu online shopping ni. Beli dekat pasaraya je.. hehe.. Boleh jimat! Lagipun baju bayi baru lahir ni bukannya lama boleh di pakai. Paling lama sehingga 6 bulan.

kelengkapan bayi

Jadi ibu-bapa yang merancang nak beli kelengkapan bayi ni boleh la ikuti tips yang saya berikan ini. Ye lah orang baru dapat anak ni banyak yang kena pakai duit. Tambahan pula keadaan ekonomi negara kita yang tidak menentu.

  • Asingkan duit secara bulanan apabila mengetahui isteri mengandung. Contohnya sebulan RM 300.00 dengan mencampurkan simpanan suami isteri. Yang ini korang boleh buat tabungan namanya 'Tabung Bersalin'. Pastikan disiplin apabila memasukkan duit di dalam tabung itu. Kalau korang cengelat, korang yang tanggung bila anak dah bersalin nanti.
  • Senaraikan keperluan yang perlu dibeli. asingkan mengikut kategori seperti kelengkapan berpantang, perkakas mandian anak, dan lain-lain lagi. Bila korang senaraikan begini secara tidak langsung boleh nampak apa yang perlu beli dan apa yang tidak. Ini adalah senarai checklist kelengkapan bayi yang korang boleh buat rujukan... Checklist kelengkapan bayi
  • Buat perbandingan harga di antara kedai barangan bayi dan pasaraya. Ambil masa satu hari berjalan dengan suami untuk menyemak harga. Selalu semasa expo bayi barang akan sedikit murah.
  • Jangan pentingkan jenama. Apa yang penting bayi selesa pakai pakaian tersebut dan tidak mendatangkan ruam.
  • Guna pakai barang yang sedia ada seperti stroller, baby coat, walker, buaian dan banyak lagi. Ini kerana peralatan ini hanya di gunakan sekejap sahaya. Bila anak dah jalan langsung derang tak pandang stroller tu. Korang juga boleh beli website www.mudah.my atau kumpulan yang menjual pre-loved item bayi.
  • Kalau teringin sangat nak buat majlis cukur jambul macam Scha Al-yahya tu, korang boleh decorate sendiri. Mahal tu nak sewa pelamin bagai. RM 500- RM 1000.00 tau! Duit tu boleh masuk tabung anak.
Amacam ok tak tips yang saya beri ni? Apa yang penting disiplin dan jangan rasa nak pengsan bila nengok baju bayi yang comel-comel tu. Berbelanjalah dengan berhemah...

MAKANAN YANG SUAMI PERLU AMBIL UNTUK ISTERI CEPAT MENGANDUNG

Assalamualaikum w.b.t. Nak cepat dapat anak ni banyak perkara yang perlu dilakukan jika korang menghadapi masalah kesuburan. Lebih-lebih lagi jika korang tidak mengamalkan gaya hidup yang sihat. Makan ikut suka hati, bersenam lansung tidak (bersenam mengeliat atas katil tidak diambil kira ye), berenang seminggu sekali pon tiada (harap berenang dalam air liur basi je) . 

kesuburan lelaki

Jika ini yang korang amalkan dalam kehidupan sekarang, saya pohon cuba cubit diri sendiri. Kalau sakit maknanya korang tidak bermimpi lagi.

Maaf cakap untuk menerima cahaya mata atau orang baru dalam kehidupan, kita kena bersedia mental dan fizikal. Badan kena sihat dan mental kena sentiasa positif. Antara langkah permulaan yang korang perlu buat untuk senang hamil ialah jaga pemakanan. Suami isteri kena jaga makan. 

Oleh itu saya nak kongsi tips pemakanan yang perlu suami ambil untuk meningkatkan kesuburan. Para isteri kena ambil tanggungjawab ini untuk menyediakan makanan yang sihat dan berkhasiat untuk suami.

  • Ambil pemakanan yang tinggi sumber protien seperti ikan, tauhu, susu, telur dan daging. Sehari di cadangan mengambil 2-3 hidangan protien sehari. Protien membantu penghasilan hormon, memperbaiki tisu lama dan menggantikannya dengan tisu baru, ketahanan badan dan pelbagai lagi.
  • Vitamin C sangat penting di ambil kerana ia antioksida dan boleh meningkatkan sistem pertahanan badan. Jika orang lelaki kekurangan Vitamin C di dalam badan akan menyebabkan sperma mudah rosak, cepat mati dan tidak berkualiti. Lebih-lebih lagi jika suami perokok. Banyak kandungan Vitamin C yang termusnah.
  • Ambil pemakanan yang tinggi Zinc seperti tiram, daging merah, kekacang dan makanan laut. Pengambilan makanan yang tinggi Zinc akan meningkat paras Testosteron dan simen lelaki. Bukan simen buat rumah tu tau... ha korang jangan ingat simen buat rumah tu lak. Simen ni lah yang buatkan sperma berenang bagai jaguh tak terkalah lagi hensem ke ovum isteri. Zinc ni penting untuk menghasilkan sperma yang sihat lagi bergaya. Ia juga meningkatkan jumlah sperma yang sihat. Apalah maknanya kalau 15 juta sperma yang dikeluarkan tetapi hanya 10 ribu sperma yang hidup. Tak mampu dik nak sampai ke ovum isteri..
  • Kalsium dan Vitamin D boleh meningkatkan kesuburan suami.
Ramai suami tidak mahu mengaku tentang keadaan mereka. Kita sebagai isteri kena faham betul-betul suami kita. Masak sedap-sedap. Elakkan makan di kedai kerana sudah tentu penggunaan bahan perisa digunakan sebagai penyedap. Lagipun bila isteri memasak di rumah lagi abang sayang rumah tangga makin hari harmoni.. Ameen..

Klik disini untuk dapatkan sperma yang sihat dan kacak

BENARKAH MAKAN SUPLEMEN BAYI BESAR?

Assalamualaikum w.b.t... Hari ini Selangor cuti Thaipusam. Jadi dengan relanya diriku bergolek-golek gaya ikan duyung di atas tilam. Masa inilah nak luruskan pinggang. Hehe.. Sambil bergolek bak ikan duyung tu, saya tiba-tiba terkenangkan perkara 5 tahun lepas dimana seseorang telah memarahi saya kerana mengambil vitamin ketika mengandung. Katanya bayi dalam perut nanti besar.


Terkesima mak tau! Apalah salahnya sebiji pil itu sehinggakan menyebabkan bayi dalam kandungan besar berbanding makan nasi berkilo-kilo. Masyarakat kita ini terlalu di sogokkan macam-macam perkara sampai tidak tahu mana betul mana salah tanpa sebarang kajian.

Sebenarnya keperluan suplemen untuk ibu mengandung itu sangat penting untuk tumbesaran bayi di dalam kandungan. Ada yang cakap "Saya ambil makanan sebenar". Ya sebaik-baiknya ambil makanan sebenar tidak di nafikan. Tapi saya nak tanya ayam sebenar yang di jual di pasaran tu betul-betul selamat ke tanpa suntikan hormon? Sayur yang kita makan tu adakah di sembur dengan baja organik (tahi ayam) yang macam orang zaman dulu buat? Tepuk dada tanya diri sendiri.

Suplemen ini bukan pengganti makanan sebenar sampaikan semata-mata bergantung kepada suplemen. Suplemen hanyalah makanan tambahan yang mengisi lompong-lompong nutrisi yang kurang dalam badan. Contohnya, Puan Mario Gonzales selalu sakit pinggang dan sakit lutut selepas melahirkan anaknya. Itu adalah tanda beliau kekurangan kalsium. Tambahan pula Puan Mario Gonzales memang tidak minum susu. Rasa nak muntah katanya.

Nampak di situ? Saya ini memang pemakan suplemen yang tegar tetapi makanan sebenar seperti buah-buahan dan sayuran saya tidak abaikan. Malah saya masak sendiri dirumah. Ni bukan ayat nak gebang tau! Nak beritahu saya tidaklah menjadikan suplemen itu sebagai makanan ruji. Hehe..

Berbalik isu makan suplemen sebabkan bayi besar. Sebenarnya yang menyebabkan bayi besar kerana ibu menghidapi kencing manis semasa mengandung. Ye lah selalunya mak-mak apabila morning sickness berlalu mula nampak makanan ibarat sajian makanan sungguh menyelerakan. Macam saya mengandung anak pertama hari-hari wajib Milo ais tak kira siang malam. Hasilnya dapat penyakit kencing manis. Minuman yang berais selalunya mengandungi kandungan gula yang tinggi. Akhirnya saya bersalinkan Jasmine 3.14kg.. ok la tu kot... hehe..

Jadi ibu-ibu jangan takut ambil suplemen ketika mengandung kerana ia memang untuk keperluan bayi dan anda!

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in