Mabuk ketika diawal kehamilan

Ramai wanita yang mengalami morning sickness diawal kehamilan.Tambahan pula ada ibu hamil tak boleh masuk dengan makan-makanan tertentu seperti susu, air masak, sayur dan macam-macam lagi. orang tua-tua kata pembawakan budak.. tapi betul ker sebab pembawakan budak? jom kita nengok kenapa morning sickness terjadi..

Mabuk ketika hamil berlaku kerana peningkatan hormon kehamilan dimana ia membantu untuk menyuburkan kandungan dan ia juga melibatkan perubahan emosi yang meyebabkan rasa stress dan khuatir tentang kandungannya.

Jadi bagi mengurangkan rasa mual tersebut, terdapat beberapa-beberapa tips yang saya ingin berikan iatu:
1. Kurangkan makanan yang pedas, berminyak dan berempah.
2. Elakkan perut kosong. Ibu hamil boleh mengambil sedikit biskut atau roti apabila bangun pagi. Sekiranya ibu hamil mabuk pada malam hari letaklah air dan biskut di tepi katil. 
3. Kurangkan pengambilan air berkabornat, air yang bergula seperti kopi, milo dan teh perlulah dikurangkan keran pengambilan minuman manis akan meningkat rasa dahaga yang melampau.
4. Makan makanan yang agakm asam bagi mengelakkan rasa mual.  Bagi masyarat melayu kita amat sinonim dengan Mangga epal.

Namun bergitu, ada juga ibu-ibu hamil yang mengalami morning sickness yang teruk sehingga dihidrasi. Bagi -ibu ini seperti itu amat penting bagi mereka mengelakkan diri daripada dihidrasi. kesan dihidrasi kepada bayi dalam kandungan sangat merbahaya. Bagi masalah mual ketika awal kehamilan saya akan mencadangkan Vitalea yang berfungsi untuk mengelakkan rasa mual ketika di awal kehamilan dan menambah isipadu darah (HB) 

Untuk yang berminat boleh terus hubungi 016-6684862 (Ain)

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in