MAKANAN UNTUK TINGKATKAN KESUBURAN PESAKIT PCOS YANG SUSAH MENGANDUNG

PCOS ialah sejenis penyakit di sebabkan oleh ketidakseimbangan hormon di hidapi oleh sesetengah wanita yang menyebabkan kesukaran mengandung. Sebab PCOS masih belum dikenal pasti puncanya tetapi faktor genetik salah satu sebabnya. Kebanyakkan pesakit PCOS mempunyai cyst yang kecil didalam ovari tetapi ia tidak menganggu tetapi ia adalah penyebab hormon tidak betul. Saya ada menulis artikel tentang PCOS punca gagal hamil.

Punca PCOS


Jadi apakah perkara yang boleh kita lakukan untuk megawal simptom PCOS? Ia melalui cara menjaga pemakanan dan bersenam. Pesakit PCOS sebenarnya mengalami masalah pengendalian hormon insulin yang berfungsi untuk menukar gula di dalam darah. Insulin yang tinggi mendatangkan kesan buruk seperti pertumbuhan rambut yang lebat, berat naik secara mendadak, hati berlemak, kencing manis dan PCOS. Jadi seelok-eloknya anda bersenam setelah menikmati makanan.

susah mengandung kerana pcos

Jom terjah apakah makanan yang perlu diambil dan di elakkan untuk pesakit PCOS:

MAKANAN YANG PERLU DIELAKKAN UNTUK PESAKIT PCOS


  • Makanan yang tinggi Indeks Glesemik seperti nasi putih, kentang putar, muffin, kek dan lain-lain. Makanan ini akan menyebabkan kadar insulin di dalam darah semakin meninggi.
  • Susu - Susu menyebabkan hormon Testosteron meningkat kerana ia mengandungi protien yang menghadkan pemprosesan normal di dalam badan. Jika hormon Testosteron tidak diuruskan dengan betul ia akan menyebabkan pengeluaran hormon Testosteron.
  • Soya kerana ia mempunyai hormon progestron.
  • Lemak jahat - Jauhi lemak jahat seperti lemak tepu, hydrogenated dan lemak trans kerana ia meningkatkan pengeluaran oestrogen yang menyebabkan kadar penyerapan nutrien berkurangan dan masalah berat badan. Contohnya seperti minyak masak, marjerin, makanan segera, makanan proses dan ayam moden.

MAKANAN YANG PERLU DIAMBIL UNTUK PESAKIT PCOS


  • Sayur-sayuran yang berwarna hijau kerana ia kaya dengan iron, kalsium, potassium dan magnesium yang mempunyai vitamin K, C, E dan vitamin B.
  • Buah-buahan yang tinggi serat, vitamin, phytonutrien dan mineral seperti Ceri, plum, anggur, epal, apricot, kiwi, kelapa, prune dan oren jus.
  • Sayur-sayuran yang berwarna cerah - kerana ia tinggi antioksidan yang membantu mengawal tekanan oksidatif iaitu tekanan fisiologi. Badan mereka tertekan kerana masalah berat badan.
  • Makanan daging tanpa lemak dan haiwan itu hanya makan rumput/ organik sepanjang hayatnya tanpa di suntik oleh hormon seperti ayam kampung.
  • Lemak baik seperti Fatty Acid penting untuk mengekalkan sel-sel yang sihat dan membawa keluar toksin. Antaranya ialah minyak ikan, seeds, avocado dan minyak zaitun.
  • Suplemen - Kalau nak ikutkan kesemu diet diatas pasti akan kekurangan nutrien di dalam badan dan kita perlu pastikan tubuh mencukupi vitamin A, D, E, C, B1, B2, B3, B6, B12, Asid folic, Magnesium, iron, Zinc, Chronium, Selenium Manganese, Bcomplex dan Essential Fatty Acid.
  • Antara suplement yang saya cadangkan untuk mengatasi masalah PCOS ialah Omega Guard (Fatty Acid), Bcomplex, Vitalea, VitaC, Zinc dan GLA Complex.


Apakah khasiat Set Kesuburan PCOS ini?

Omega Guard adalah Fatty Acid yang menyingkirkan lemak dalam badan. Ia juga berfungsi menyingkirkan lemak yang menyelaputi ovari di samping menstabilkan keperluan Fatty Acid di dalam badan.

GLA Complex sangat penting di dalam menstabilkan hormon estrogen, progestron dan testosteron di dalam badan. Ia juga mampu mengeluarkan telur yang matang dari ovari. Selain itu ia juga berperanan untuk melancarkan kitaran haid dan mengurangkan sakit simptom pra-PMS.

Vitalea adalah multivitamin yang lengkap bagi memenuhi keperluan tubuh. Untuk hamil sangat penting memiliki tubuh yang sihat dan cergas. Selain itu ia juga membantu meransang pertumbuhan sel badan yang sihat.

Bcomplex bertujuan untuk mengurangkan tekanan pesakit. Diketahui pesakit PCOS sentiasa berada di dalam tekanan kerana hormon tidak stabil. Pengambilan Bcomplex membantu mengurangkan rasa amarah. Selain itu ia juga sebagai persediaan kehamilan untuk bayi kerana mempunyai asid folic.

VitaC sebagai sumber aktioksidan yang tinggi bagi memulihkan sel-sel tubuh yang rosak. Ia membantu mengeluarkan ovum yang sihat.

Zinc Complex membantu dalam menstabilkan pengeluaran hormon insulin. Insulin yang tinggi akan menyebabkan pesakit mengalami kegemukan dan Diabetis Melitus. 

Berikut adalah testimoni pengguna yang menggunakan Set Kesuburan PCOS Shaklee:

PCOS SUSAH MENGANDUNG

Untuk pesakit PCOS yang masih mengharapkan kehadiran zuriat, jangan berhenti berharap. Insyallah pasti akan ada rezeki.

Pembelian secara kad kredit boleh klik di sini:


Pembelian Set Kesuburan PCOS ini anda boleh melalui saya iaitu dengan menghubungi saya:

pengedar shaklee kota damansara

Setiap pembelian dari saya korang layak mendapat:

<3 Konsultansi cara pemakanan vitamin dengan betul
<3 Tips kehamilan dan kesuburan
<3 Di masukkan kedalam group-group ekslusif
<3 Khidmat konsutansi berkenaan set di berikan sepanjang hayat.

1 comments:

  1. kesihatan dalaman amat penting bagi setiap individu.. perlu berhati hati dalam memilih suplement untuk membaki sel-sel dalam badan untuk tujuan kesuburan..


    mrskeciksangat.blogspot.com

    ReplyDelete

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in