KHASIAT SUSU IBU DAN PENYUSUAN BADAN

Saya teringat masa mula-mula saya mengambil keputusan untuk menyusukan anak. Ramai yang mencebik seolah-olah susu ibu ini tiada kualiti. Memang sangat susah nak meyakinkan orang terutama sekali suami yang langsung tidak percaya kebaikan susu ibu. Dia lebih terpengaruh dengan iklan-iklan di media massa. Katanya saya suka makan benda merapu atau tidak berkhasiat nanti susu anak jadi tidak berkhasiat. Setelah saya berdoa dan menyakinkan suami dengan risalah-risalah kebaikan susu ibu barulah dia boleh terima. Dia masih lagi mencari susu yang terbaik untuk diberikan kepada Jasmine bawah setahun tetapi tak jumpa dan rata-rata di tin susu formula tertulis ‘Susu ibu adalah yang terbaik’ barulah dia benar-benar percaya.



Saya ingin memberikan susu ibu kepada anak-anak saya kerana saya percaya dengan khasiat dan kebaikkannya. Ini adalah bukti dan kajian yang dilakukan tentang keberkesanan susu ibu. Saya ambil keratan akhbar ini di Berita Harian bertarikh 31 Disember 2013.


Bestkan? Memang banyak sangat khasiat susu ibu dan penyusuan badan ini. Jom saya kongsikan kebaikan susu ibu.

Antara khasiat susu ibu ialah:

  • Bayi jarang terkena serangan penyakit kerana di dalam susu ibu mempunyai antibodi yang tinggi yang membantu bayi melawan serangan penyakit.
  • Bayi lebih mudah belajar dan menerima ilmu kerana susu ibu meningkatan tahap perkembangan otak dan sistem saraf
  • Bayi lebih mudah menghadam susu ibu dan dapat mengelakkan kolik dan risiko sembelit yang teruk
  • Sistem immune bayi bertambah kuat dan dapat mengelakkan daripada alergi, asthma, obesiti dan lain-lain lagi.
  • Susu ibu terhindar daripada bahan kimia merbahaya. Kita pernah dikejutkan di dalam susu fomula terdapat sejenis bahan kimia ‘melamine’ dan boleh menyebabkan kanser dan tumbesaran bayi terbantut.
  • Penyusuan badan membantu membangunkan emosi rohani dan sahsiah bayi
  • Rasa susu ibu berubah-ubah mengikut apa yang ibu makan sekaligus memperkenalkan pelbagai jenis makanan pada bayi. Saya selalu cakap dengan Zafri ‘Hari ini kita minum susu durian ye’

Apakah kebaikkan susu ibu pada ibu?

  • Rahim/ uterus ibu cepat mengecut
  • Vagina bertambah ketat
  • Membantu ibu kurus dengan lebih cepat kerana semasa penyusuan tubuh membakar sebanyak 500 kalori.
  • Mengurangkan risiko kanser payudara dan ovari.

Apakah kebaikan susu ibu kepada bapa?
  • Kaum bapa tidak perlu mengeluarkan belanja untuk membeli susu fomula.
  • Hubungan seksual lebih bermakna kerana penyusuan ibu merapatkan faraj. Ibu menyusukan tidak perlu memakan jamu untuk merapatkan faraj selepas bersalin.

Bagaimana kaum bapa boleh melibatkan diri dalam penyusuan susu ibu?
  • Bapa boleh memberikan bayi susu ibu melalui botol. Bayi juga akan menerima sentuhan kasih sayang (bonding) daripada bapa.
  • Urut isteri yang keletihan menyusukan anak dan sediakan secawan susu suam. Apabila suami buat sebegini pasti isteri gembira.
  • Belikan isteri makanan tambahan (supplemen) untuk kesihatan. Tidak perlu tunggu isteri mengadu kepenatan sebab menyusukan anak, mengurus hal rumahtangga dan berkerja memang sangat memenatkan. Isteri berkorban untuk suami juga jadi apa salahnya berikan hadiah yang bernilai kepadanya.


Saya adalah agen Shaklee anda!!
Call/sms/wassup: Pn. Ain (016-6684862) ID:881668
FB:  Sila add saya dahulu sebagai friend Ain Ridzuan, kemudian hantar mesej ke www.facebook.com/messages/
FB Fanpages: Set Bersalin Shaklee untuk mengetahui promosi terkini

Setiap pembelian daripada saya layak mendapat:
:) Jadual pemakanan PERCUMA
:) Konsulatasi Ekslusif PERCUMA
:) Kos Penghantaran PERCUMA

COD di sekitar Subang Bestari, Kota Damansara, Petaling Jaya, Sungai Buloh, Shah Alam, Pelabuhan Klang, Klang. Penghantaran melalui pos ke seluruh negara (Malaysia, Indonesia, Brunei).

* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in