ARIANA ROSE ADAPTASI DARI NOVEL THE WEDDING BREAKER – KARYA EVELYN ROSE



Salam minggu darling…. Semenjak drama Ariana Rose di TV3 jam 7 malam bersiaran saya memang dah jatuh hati dengan pelakon dan dramanya. Lakonan mantap Keith Foo dan Ariana Rose memang superb!! Tapi saya selalu tak dapat menontonnya di televisyen kerana sampai rumah pun dah malam. Kalau sempat pun 5 minit terakhir aje. Penyelesaiannya nengok je lah di www.tonton.com.my boleh ulang 3-4 kali part yang best.. hehehe.. Namun begitu disebabkan sikap kurang sabar untuk mengetahui endingnya, saya telah meminjam novel asalnya iaitu The Wedding Breaker dengan rakan. Fuh, tebalnya! Ada 642 muka surat. Memang memerlukan komitment yang tinggi jika hendak mengabiskannya. Tapi tak pe lah demi minat ku yang mendalam pada pelakonnya, saya baca juga..



Setiap kali saya membaca sesebuah novel saya mesti mencari ‘ilmu baru’ di dalamnya dan di dalam novel The Wedding Breaker ini saya suka dengan ilmu baru ini dan kongsikan dengan pembaca blog saya yang comel dan kacak ini. Antara ilmu baru yang sayan pelajari melalui novel ini ialah:

Sewaktu Ariana Rose ingin di nikahkan bersama Tengku Adam Kamil Datuk Tengku Mukhriz, ibu Ariana Rose Datin Asra sempat berpesan padanya mengenai tips-tips melayari rumah tangga yang diambil dari seorang ibu iaitu Umamah  Binti Al-Harith kepada anaknya yang ingin berkahwin.

Nasihat yang pertama dan yang kedua: Kita perlu sentiasa berpuas hati dengan layanan suami dan jadilah pendengar yang baik. Taat kepadanya kerana kepuasan hati suami akan membawa kebahagiaan dan ketengan kepada rumah tangga. Apabila kita taat pada suami Allah akan sayang pada kita.

Nasihat ketiga dan keempat: Pastikan kita dalam keadaan terbaik pada pandangan suami. Pakai pakaian cantik-cantik dan jangan lupa semburkan minyak wangi kerana lelaki mudah tertarik dengan bau-bauan.

Nasihat kelima dan keenam: Siapkan makanannya tepat pada waktunya dan pastikan apabila suami tidur kita tidak bising. Kalau ada anak hormati suami dan bawa anak-anak ketempat lain supaya tidak menganggu suami tidur. Perut yang lapar dan tidur yang tidak cukup akan menyebabkan seseorang mudah marah.

Nasihat ketujuh dan kelapan: Jaga hati pekerjanya dan anak-anak-nya kerana ini menunjukkan kematangan kita.

Nasihat kesepuluh dan kesebelas: Jangan sesekali pecahkan rahsianya kepada orang lain dan jangan melawan cakapnya. Jika rahsianya diur-uarkan kepada orang lain, hati kita tidak akan tenang kerana memikirkan jika dia buat perkara yang sama seperti kita. Melawan cakapnya akan menerbitkan rasa kebencian dalam hatinya. Kebencian yang sedikit-sedikit apabila berkumpul akan membawa kehambaran dalam perkahwinan.

Haaa… inilah tips-tips rumah tangga bahagia yang saya suka sangat. Sebab tu saya share dengan anda semua. Pesanan untuk kita semua… jangan lupa amalkan…

Daaaaaaaaaaaaaaa…………… 

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in