MACAM MANA NAK ELAK PENGAMBILAN DADAH APABILA SAKIT?

Teringat dahulu bila sakit je mesti cari ubat. Pening cari panadol. Demam cari panadol dan antibiotik, batuk je minum ubat batuk, selsema pun makan ubat walhal mengantuk tahap gaban serupa macam penagih dadah. Tahap sistem immune badan sangat lemah dan hampir setiap bulan WAJIB demam. Ishk.. ishk.. bila teringat zaman kejahilan dahulu saya rasa agak sedih sebab tak jumpa penyelesaian secara semulajadi.

Drug Free Shaklee

Kita sinonim kalau sakit mesti makan ubat. Huhu.. yeke? Zaman tok nenek kita dulu tak de pon ubat, siap ada herba-herba tradisional lagi. Zaman sekarang ni manalah nak cari herba di hutan, kalau adapun siapa nak ambilkan? Jadi penyelesaiannya cari ubat-ubatan yang berasaskan semulajadi. Akhirnya saya jumpa dengan Shaklee! Memang superb! Alhamdulillah...

Meh sini saya nak cerita tentang perbezaan ubat dan Shaklee?


  1. Produk keluaran Shaklee bertujuan untuk merawat punca sakit manakala ubat untuk merawat simptom/ gejala. Contohnya anda demam selsema. Ubat membantu menurunkan panas badan dan mengeringkan selsema manakala Shaklee membantu meningkat sistem immune badan supaya antibodi badan menjadi kuat untuk melawan kuman. Bila antibodi kuat dengan sendirinya demam selsema pun pulih. Nampak sama iaitu merawat demam tetapi tidak serupa. Ubat MEMAKSA tubuh untuk berkerja. Dia PAKSA k. Memang sakit hilang tetapi tubuh kita TERTEKAN. Contohnya kalau kena paksa makan macam Video baby kena sumbat makanan. Dia kenyang tetapi stress. Manakala suplement Shaklee merawat dengan rela hati. Sebab tu kalau makan ubat kesannya cepat tetapi bila makan Shaklee ia lambat.
  2. Makan Shaklee tak de side effect tetapi makan ubat ada kesan sampingan. Contohnya pengambilan suplemen Shaklee tidak mendatang kesan buruk pada kesihatan jika diambil pada masa yang lama malah tubuh akan lebih sihat kerana suplemen Shaklee hanya makanan tambahan yang membantu tubuh mengisi zat yang tidak mencukupi manakala dengan pengambilan ubat terlalu lama akan menyebabkan penyakit lain timbul. Mengikut satu kajian, penyakit 3 serangkai (kencing manis, jantung dan darah tinggi) adalah berpunca daripada pengambilan secara berterusan ubat salah satu penyakit diatas. Saya ada seorang keluarga belah suami menetap di Singapura yang mengidap kencing manis, di kotak ubat tu tertera secara terang-terangan menyatakan ' Pengambilan ubat ini secara berterusan akan menyebabkan kanser limpa'. Haa... nak tau apa jadi? Beliau mengamalkan ubat itu selama 5 tahun dan kencing manis masih lagi ada dengan pertambahan penyakit Kanser limpa.. sedihkan?
  3. Pengambilan ubat secara berlebihan akan menyebabkan kematian, salah makan ubat juga akan menyebabkan kematian.. Takutt tu.. selalu juga doktor salah bagi perskipsi ubat pada pesakit. Katakanlah nurse tersalah beri fail pesakit pada doktor. Kan ke haru tu?
  4. Shaklee daripada tumbuh-tumbuhan semulajadi manakala ubat daripada dadah dan sintetik.
  5. Shaklee mencegah dan membina manakala ubat pula untuk merawat. Contohnya kalau kita sakit kita makan ubat tetapi sebelum sakit mana boleh makan ubat. Sebelum sakit boleh makan Shaklee, masa sakit pon boleh makan Shaklee dan kesannya lebih cepat dan bagus.
Tujuan artikel ini bukan untuk merendah-rendahkan fungsi ubat tetapi untuk memberi kesedaran tentang bahaya dadah di dalam ubat. Untuk pengetahuan korang, sebelum saya berkenalan dengan Shaklee, hampir setiap bulan saya dan anak-anak mesti demam. Almaklumlah anak-anak duduk di taska dan penyebaran demam selsema memang laju. Dengan Mak ayah pun berjangkit sekali. Saya sekeluarga mengambil VitaC Chewable, Sustained Released Vita-C, Omega Guard, Mealshake dan Nutriferon untuk meningkatkan sistem pertahanan badan. Alhamdulillah sekarang ni 6 bulan sekali pun susah nak pergi hospital ambil ubat. Kalau demam atau selsema telan je Vita-C dan Nutriferon. Kalau batuk telan Omega Guard. Memang segala tok nenek lendir kahak akan keluar. Jadi anda akan pilih yang mana?

Antara geng-geng yang menjadikan alternatif Shaklee sebagai penawar:

hilangkan gastrik dengan Shaklee

Shaklee










Jika anda berminat untuk mencuba produk Shaklee hubungi saya! Daftar ahli Shaklee untuk lebih penjimatan!

5 comments:

  1. hidup sihat tanpa dadah..itulah yg berlaku dalam keluarga kami..kalau dulu panadol tu memang ada je dalam peti aias sekarang tidak lagi..dh lama bertahun jugaklah kami dah bebas dari ubat-ubat yg tak perlu..

    ReplyDelete
  2. ooowh skrg takde langsung ubat kt rumah..dalam peti ke dalam almari ke...no more..
    semuanya vitamin :)
    kesannya mmg anak jarang sakit..dah setahun kot anak tak demam..maknye pun sama..tahn ni xpernah amik mc lg..alhamdulillah

    ReplyDelete
  3. penggunaan dadah di dalam ubat memang memberi kesan cepat tapi takutnya ia bakal memberi side effect pada badan terutama pada buah pinggang. buah pinggah rosak je, bergantunglah hidup kita dengan mesin. YaAllah moga dijauhkan. lebih mencega dari merawat kan?

    ReplyDelete
  4. sekarang insyallah rela cari tradisonla makan buah atau air yang banyak serta giat lakukan senaman

    ReplyDelete
  5. yes..kalau boleh lebih suka elakkan ambil ubat. seboleh mungkin cuba cure dengan makanan atau supplement. supplement bukan ubat ye.
    Ketahui 10 Sebab Kenapa Patut Beri Anak Meal Shakes

    ReplyDelete

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in