TIPS BANYAKKAN SUSU IBU – TEKNIK POWER PUMPING


Susu mulai merudum memang akan memeningkan kepala sebagai ibu yang menyusukan. Teriakan anak menangis kelaparan menjadi igauan ngeri. Dalam hati memang nak sangat susukan anak sehingga 2 tahun. Tapi anak  baru 10 bulan susu dah kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Dilema ini banyak ditempuhi oleh ibu-ibu yang berkerjaya dimana kesibukan tugasan melanda dan tekanan di tempat kerja.

Disini saya kongsikan salah satu teknik untuk membanyakkan susu ibu. Teknik ini di panggil teknik power pumping. Teknik powerpumping dilakukan dengan cara:

Jika mengguna Single Pumping – Perah setiap sebelah payudara selama 10 minit selama 1 jam. Contoh: 10 minit sebelah kanan, apabila selesai tukar mengepam pula kepada payudara sebelah kiri 10 minit sehingga 1 jam.

Jika menggunakan Double Breastpump – Pam sehingga 10 minit, berehat 10 minit kemudian sambung balik sehingga 1 jam.

Teknik ini bertujuan untuk meransang kelenjar susu untuk menghasilkan susu dengan lebih banyak. Walaubagaimanapun tidak digalakkan di lakukan dalam masa yang lama seperti mengepam sehingga 20 minit kerana akan menyebabkan kelenjar susu rosak.

Teknik power pumping ini akan menunjukan kesan seawal mulai 5-6 hari dan ada yang hampir 2 minggu baru nampak kesan.Teknik ini sesuai dilakukan pada sewal pagi iaitu jam 2-3 pagi kerana pada waktu ini hormon prolaktin (hormon penyusuan) sedang meningkat. Walaubagaimanapun ibu-ibu masih boleh dilakukan ketika siang hari cuma kesannya agak lambat.Ibu-ibu haruslah bersabar ketika susu kurang. Kuatkan semangat dan banyakkan berdoa untuk menambah susu badan.

Antara amalan rohani untuk membanyakkan susu ibu ialah amalan Zikir Ya Matin. Lakukannya ketika waktu terluang ,waktu mengepam atau pada waktu menyusukan anak. Lakukan sebanyak mungkin atau 1000x kali. Doa untuk banyakkan susu ibu ialah:



Disamping mengamalkan teknik power pumping anda juga boleh mengambil supplemen tambahan bagi mengelakkan keletihan melampau iaitu Set Penyusan Shaklee. Antara Set Penyusuan Shaklee yang mengikut budget dan terbukti berkesan ialah:



 Insyallah saya akan terangkan satu persatu kebaikan Set Penyusuan Shaklee dalam Entry akan datang.

Saya adalah agen Shaklee anda!!
Call/sms/wassup: Pn. Ain (016-6684862) ID:881668
FB:  Sila add saya dahulu sebagai friend Ain Ridzuan, kemudian hantar mesej ke www.facebook.com/messages/
FB Fanpages: Set Bersalin Shaklee untuk mengetahui promosi terkini

Setiap pembelian daripada saya layak mendapat:
:) Jadual pemakanan PERCUMA
:) Konsulatasi Ekslusif PERCUMA
:) Kos Penghantaran PERCUMA

COD di sekitar Subang Bestari, Kota Damansara, Petaling Jaya, Sungai Buloh, Shah Alam, Pelabuhan Klang, Klang. Penghantaran melalui pos ke seluruh negara (Malaysia, Indonesia, Brunei).

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

3 comments:

  1. Salam kenal gan tipsnya bagus sekali dan sangat menbanti...
    oya gan klo untuk tips memilih kaos kaki muslimah yang bagus seperti apa ya ..
    moga sukses

    ReplyDelete
  2. power pumping n double pam memang sangat membantu

    ReplyDelete
  3. power pumping memang terbaik. yg ni mak jemah memang amalkan masa susukan bayi dulu

    ReplyDelete

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in