MERANCANG KEHAMILAN YANG SIHAT

Untuk mendapat kandungan dan bayi yang sihat kita perlu merancang untuk hamil. Gaya hidup yang tidak sihat seperti merokok, kekurangan nutrisi dalam diet, dadah dan toksin akan menganggu proses kehamilan.


Apakah perancangan yang perlu dilakukan jika ingin hamil?

Persekitaran

Persekitaran hendaklah sentiasa bersih dan jauh dari persekitaran yang tidak sihat seperti jerebu, bertoksin dan menghidu bau petrol. Persekitaran yang tidak sihat akan menganggu kesihatan anda dan bayi. Untuk hamil, anda perlu mengelak dari persekitaran yang tidak sihat. Persekitaran yang di pengaruhi asap rokok, asap ekzos kerta, bau surat khabar adalah tidak baik untuk ibu yang ingin hamil. Memakan makanan yang mempunyai tinggi kalsium seperti susu, cheesedan sayuran berwarna hijau, zinc daripada daging dan makanan laut akan membantu mengurangkan toxic metal di dalam tubuh.

Tempat kerja

Tempat kerja yang stress dan berbahaya menyumbang kepada kehamilan yang bermasalah.  Jika suami berkerja dibahagian ‘hazardous chemical’ mungkin akan menyebabkan sperma rosak akibat terdedah pada bahan kimia. Anda patut bertukar ke bahagian lain atau bertukar tempat kerja.

Alkohol

Alkohol adalah salah satu punca ketidaklahiran dan kecacatan pada bayi. Pengambilannya diawal kandungan walau sedikit akan menyebabkan kekurangan berat badan bayi, fungsi hati yang rendah dan kecacatan. Oleh itu elakkan sepanjang kehamilan.

Merokok

Seperti yang kita semua tahu merokok adalah merbahaya. Apabila anda merokok bahan kimia toksin akan memasuki salur darah dan terus menghantar pada bayi melaui placenta. Ia akan merosakkan placenta dan menganggu penyaluran nutrient dan oksigen pada bayi. Merokok juga akan mengakibatkan keguguran awal.

Relax

Mengurangkan tekanan dalam kehidupan adalah sangat penting jika ingin hamil. Isikan hari anda dengan perkara-perkara yang berfaedah seperti berekreasi, menonton wayang, bezikir dan lain-lain. Cuba anda tahan dan henbus nafas dalm 10 minit, anda kan rasa segar dan nyaman serta meninggalkan seketika masalah sedia ada.

Bersenam

Tubuh yang sihat dan kuat akan membantu proses kelahiran jadi mudah dan bayi yang sihat. Jika selalu bersenam akan membantu tubuh anda bersedia menghadapi tekanan ketika hamil. Antara perkara yang perlu anda lakukan ialah jogging, berbasikal, berenang dan erobik. Peruntukan seminggu 3 kali seminggu selama 20 minit untuk bersenam.

Kesihatan anda

Untuk hamil, anda dan suami perlu sihat sebaik mungkin. Jika anda risau dengan tahap kesihatan masing-masing, berjumpalah dengan doctor bertauliah (Genealogy Doctor) untuk membuat medical checkup untuk mengetahui apakah masalah yang sebenarnya. Ikutilah nasihatnya untuk hamil. Ujian darah akan dilakukan dan pengiraan bilangan sperma akan dilakukan. Kepada kaum suami berilah kerjasama untuk mendapat zuriat sendiri.
Gud luck ya.. Saya mendoakan anda cepat hamil.


Anda juga boleh mencuba Set Kesuburan Shaklee untuk hamil. Kita usah, doa dan ikhtihar.

Untuk pertanyaan sila hubungi:

Call/sms/wassup: Pn. Ain (016-6684862) ID:881668
FB:  Sila add saya dahulu sebagai friend Ain Ridzuan, kemudian hantar mesej ke www.facebook.com/messages/
FB Fanpages: Set Bersalin Shaklee untuk mengetahui promosi terkini

Setiap pembelian daripada saya layak mendapat:
:) Jadual pemakanan PERCUMA
:) Konsulatasi Ekslusif PERCUMA
:) Kos Penghantaran PERCUMA
:) Keahlian pendaftaran sebagai ahli Shaklee PERCUMA dengan pembelian Full Set sahaja

COD di sekitar Subang Bestari, Kota Damansara, Petaling Jaya, Sungai Buloh, Shah Alam, Pelabuhan Klang, Klang.

Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


1 comments:

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in