DILEMA IBU MENYUSU DEMAM: PATUTKAH HENTIKAN PENYUSUAN?

Ibu menyusukan bayi tidak terlepas daripada demam dan cirit birit. Ada ibu menyusu demam dan cirit birit takut hendak menyusukan bayi sendiri kerana dikhuatiri akan menjangkiti bayi.Saya juga suatu ketika dulu sangat takut menyusukan anak apabila demam. Hendak mengurangkan kerunsingan yang berada di dalam kepala ini, saya tanya terus kepada pakar kanak-kanak. Semasa itu saya menyusukan Zafri.

ibu menyusu demam

Apa yang saya faham adalah selamat jika menyusukan bayi jika ibu sakit demam atau cirit birit. Ini kerana di dalam susu ibu telah mempunyai antibodi ibu sendiri bagi melindungi bayi daripada di serang jangkitan kuman. Untuk meningkatkan antibodi kuat, anda digalakkan supaya menjalani gaya hidup yang sihat, kurang tekanan dan mengambil Vitamin C.

Persoalan yang kedua adakah selamat ibu menyusu ambil panadol atau antibiotik? Ya, selamat berdasarkan perkripsi yang di berikan oleh doktor.

Setiap kali ibu menyusu demam atau sakit, anda perlu beritahu doktor bahawa anda sedang menyusukan bayi. Ubat untuk ibu menyusukan anak dosnya lebih rendah dah selamat untuk bayi. Terdapat segelintir ibu apabila makan antibiotik diberikan susu ibu kurang dan merudum. Jadi untuk mengelakkan susu merudum ketika sakit amat digalakkan supaya minum lebih air kosong supaya pengeluaran susu tidak terjejas.

Pengalaman saya menyusukan Zafri ketika demam atau sakit ialah Zafri memang akan terkena tempias demam sedikit seperti badan dedar terkadang terus demam. Jika anda menghadapi perkara yang sama dengan saya ini, ibu-ibu dan bapa-bapa jangan takut dan risau kerana tubuh bayi anda sedang membina antibodinya sendiri sambil dibantu oleh antibodi ibu tadi. 

Kali pertama bayi anda mungkin akan demam 2-3 hari. Kali kedua mungkin sehari semalam sahaja. Alhamdulillah Zafri sekarang susah sangat nak pergi hospital kecuali cari penyakit sendiri. Cari penyakit apa? Cari penyakit jatuh kerusi sampai kepala berdarah baru lah nampak kitaorang kat hospital. Hehehe...

2 comments:

  1. susu ibu adalah ubat juga untuk bayi.

    ReplyDelete
  2. Hi admin. Good sharing for this pos. Thanks ya for sharing. Anyway, free2 jemput datang ke blog i untuk info2 kekal fit dan slim.


    >>> Slim & Fit Semulajadi!<<<

    ReplyDelete

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in