CARA BERPANTANG DENGAN MUDAH UNTUK KELAHIRAN CZERIAN

Sebut sahaja bersalin secara pembedahan pasti ada sesetengah ibu takut dan mencemuh muka. Seolah-olah bersalin secara pembedahan ini satu kesalahan besar. Tahukah anda bahawa bersalin secara pembedahan di lakukan kerana untuk menyelamatkan nyawa ibu dan anak? Bukan sebab suka-suka tadah perut minta di bedah. Sorry emo jap...

Pelbagai dogma mengatakan bersalin secara pembedahan susah, leceh, sakit dan macam-macam lagi. Walhal orang yang cakap itu pun tidak pernah bersalin secara pembedahan pun. Ni nak cerita sikit ni. Zaman dahulu bersalin secara pembedahan di lakukan secara menegak iaitu dari bawah dada sampai ke ari-ari. Memang sakit! Tetapi sekarang pembedahan dilakukan di bahagian bawah perut atau ari-ari untuk mengurangkan tahap kesakitan. Saya bersalin kedua-dua anak secara pembedahan. Anak yang pertama bersalin secara pembedahan kerana sonsang dan anak yang kedua kerana pilihan.

Sebenarnya cara berpantang bersalin secara pembedahan ini mudah. Antara tips-tips yang saya amalkan ketika berpantang secara pembedahan ialah:
  • Pada hari yang kedua selalunya nurse akan meminta kita bangun dari katil untuk kelancaran darah di kaki. Pada masa ini, anda di galakkan memakai bengkung moden atau bengkung khas untuk bersalin secara pembedahan. Ini bertujuan supaya luka pembedahan tidak bergerak terlalu banyak dan menyebabkan kesakitan. Bila pakai bengkung moden perut tak de lah bergerak-gerak. Contohnya seperti ini:
Cara berpantang bersalin pembedahan

  • Sapu minyak herba di seluruh badan bagi mengelakkan angin masuk. Mak saya siap suruh letak bawang putih kat telinga dan ikat rambut (buat tocang) dengan ketat.

  • Pakai stokin. Ini penting sebab angin senang masuk melalui kaki. Zaman sekarang ini ramai yang tidak endahkannya. Tahukah anda ibu jari kaki berkaitan dengan rahim. Bayangkan kalau kita tidak pakai stokin dan angin masuk terus ke rahim. Tu sebab ramai para ibu yang lepas bersalin mengalami kentut rahim ketika bersama dengan suami selepas berpantang.

  • Elakkan sayur yang menjalar dan sejuk seperti kacang panjang, tauge, kacang botol, tembikai, bayam, kangkung dan lain-lain.

  • Makan nasi panas dan elakkan makan makanan yang telah di panaskan kembali.

  • Bersihkan tempat luka dengan Spirit/ Alkohol yang klinik beri. Jika tiada boleh minta pada Klinik. Cuci 2 kali sehari dan elakkan daripada berpeluh.

  • Setelah selesai mandi keringkan luka dengan pengering rambut supaya kawasan luka cepat kering. Jangan biarkan kawasan luka lembap untuk mengelakkan pembiakan bakteria.

  • Ada sesetengah mencadangkan Gamat atau ikan haruan untuk mempercepatkan luka sembuh tetapi ada sesetengah doktor tidak mencadangkan kerana akan menyebabkan keloid iaitu daging tersebul di parut pembedahan dan isi daging akan melekat-lekat di rahim. Saya hanya menggunakan Set Berpantang Shaklee sepanjang kehamilan. Alhamdulillah. Memang lain benar bezanya berbanding anak yang pertama menggunakan set bersalin jenama lain. Saya dah boleh berjalan sendiri ke nursery untuk lihat anak, dah boleh uruskan diri sendiri dan boleh naik tangga seawal  hari ketiga.. hehehe.. Kerlass ko! Luka pun seawal 2 minggu dah baik dan bila genap 3 bulan baby dah boleh lompat-lompat kat atas perut ibu dia. Bayi dalam pantang ni memang banyak ragam bila malam, tetapi alhamdulillah tak de pulak dia merengek-rengek malam hari.
bersalin secara pembedahan

Jadi apakah yang spesial sangat Set Bersalin Shaklee? Set Bersalin Shaklee merawat tubuh dari dalam kerana sepanjang tempoh kehamilan banyak nutrisi yang hilang kerana di serap oleh bayi. Semasa bersalin juga, ramai ibu yang tumpah darah. Apakah yang terdapay di dalam Set Bersalin Shaklee?

Vitalea - Sebagai multivatimin yang lengkap berperanan menambah darah ibu bersalin akibat tumpah darah dan memberi tenaga sepanjang hari.

Bcomplex - Membantu mengelakkan meroyan semasa berpantang. Ia juga menukarkan makanan kepada tenaga.

VitaC - Membantu mempercepatkan luka pembedahan sembuh dan meningkatkan sistem pertahanan badan. 

Zinc Complex - Membantu menyembuhkan luka secara dalaman

Energizing Soy Protien - Sumber protien yang penting untuk memberikan tenaga dan memperbaiki sel-sel badan yang telah rosak. Menghindari keloid (daging lebih) dan memperbanyakkan air susu ibu. Ia juga membantu menghilangkan strechmark selepas bersalin

Ostematrix - Membantu menghindari sembelit ketika berpantang. Di kenali sebagai agen pelawas ketika berpantang.

Alfalfa - Sebagai raja herba yang berperanan untuk mengeluarkan darah kotor, mengecutkan rahim dan vagina, mengeluarkan angin jahat dan sebagai milkbooster susu ibu. 

Untuk tempahan dan harga kasih sayang boleh buat tempahan di:

016-6684862
Ain Ridzuan

Nak lagi jimat boleh Daftar keahlian Shaklee dan dapat potongan sehingga 20% dari harga runcit.

1 comments:

 
Copyright © Sweet Mom Blog | All Rights Reserved | Designed by Whitey Mommy Back to Top|Sign in